Indian locomotive class WDP-3A dízelmozdony

Az Indian locomotive class WDP-3A dízelmozdony az indiai vasutak egyik megbízható ereje, kiemelkedő teljesítményével és hatékonyságával támogatja a közlekedést az ország egész területén.

Történeti háttér és gyártás

Az Indian locomotive class WDP-3A dízelmozdonya az indiai vasúti közlekedés egyik jelentős fejlesztése, amelynek gyártását 1994-ben kezdték meg. A mozdony tervezésének fő célja az volt, hogy kielégítse az indiai vasutak növekvő személyszállítási igényeit, különösen a nagysebességű vonatok terén. Az Indian Railways, mint a fő megrendelő, kifejezetten elővárosi és távolsági személyvonatokhoz kívánta használni ezt a típusú mozdonyt.

A mozdonyok gyártását az indiai Diesel Locomotive Works (DLW) végezte Varanasiban. A gyártási időszak 1994-től tartott, és összesen 44 darab WDP-3A mozdony készült. Ezeket a mozdonyokat elsősorban belföldi használatra tervezték, nem voltak exportcélokra előállítva.

Technikai jellemzők

A WDP-3A dízelmozdony egyik fő jellemzője a dízel-elektromos meghajtás, amely biztosítja a hatékony energiagazdálkodást és nagy teljesítményt. A mozdony teljesítménye 3100 lóerő, amely lehetővé teszi a maximális 160 km/h sebesség elérését. A mozdony B-B tengelyelrendezéssel rendelkezik, amely optimális vonóerőelosztást biztosít a különböző pályaviszonyok között.

A WDP-3A méreteit tekintve 18,8 méter hosszú, magassága pedig 4,19 méter. A mozdony alvázára egy korszerű fékrendszer van telepítve, amely lehetővé teszi a gyors és hatékony fékezést. Az irányítórendszer fejlett vezérléssel rendelkezik, amely elektronikus úton szabályozza a mozdony teljesítményét és sebességét.

Szolgálati történelem

A WDP-3A mozdonyokat az indiai vasutaknál számos útvonalon használták, elsősorban elővárosi és távolsági személyvonatok vontatására. A mozdonyokat különösen a Mumbai-Delhi és a Chennai-Bangalore útvonalakon alkalmazták, ahol gyors és megbízható szolgáltatást nyújtottak.

A szolgálat során a mozdonyok jól teljesítettek, és megbízhatóságuknak köszönhetően hosszabb ideig maradtak forgalomban. A 2000-es évek közepéig aktívan használták őket, majd fokozatosan kivonták a szolgálatból, helyüket újabb típusok vették át.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A WDP-3A mozdonyok közül néhány megőrzésre került múzeumokban és vasúti parkokban Indiában. Ezek a mozdonyok jelenleg is megtekinthetők, és bizonyos eseményeken, nosztalgiavonatok részeként időnként működőképes állapotban is bemutatkoznak.

Érdekességek és kulturális hatás

A WDP-3A mozdonyok az indiai vasúti kultúra részévé váltak, és sok rajongó kedvenceivé váltak. Bár nem rendelkeztek különleges becenevekkel, a rajongók gyakran „Királynak” is nevezték őket, gyorsaságuk és megbízhatóságuk miatt. Gyakran megjelennek modellvasúti gyűjteményekben is, hiszen az indiai vasút egyik ikonikus típusának számítanak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény 3100 lóerő
Maximális sebesség 160 km/h
Tengelyelrendezés B-B
Hossz 18,8 méter
Magasság 4,19 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Indian_locomotive_class_WDP-3A