GE U20C dízelmozdony

A GE U20C dízelmozdony a kiemelkedő teljesítményével és megbízhatóságával szerzett hírnevet a vasúti közlekedésben, különösen a teherforgalomban világszerte.

Történeti háttér és gyártás

A GE U20C egy dízelmozdony, amelyet a General Electric (GE) gyártott. Ezt a típust kifejezetten a nagyobb terhelésű vonatközlekedés kiszolgálására tervezték, különböző országokban való felhasználásra.

A mozdony 1964-ben került először gyártásba, a GE Erie-i gyárában, Pennsylvaniában, USA-ban. A gyártás a ’60-as és ’70-es években érte el csúcspontját, de az 1995-ös év is jelentős, mivel ebben az évben is készültek ezek a mozdonyok.

A GE U20C-t számos országba exportálták, főbb megrendelői többek között Indonézia, Brazília, és Dél-Afrika vasúttársaságai voltak. A mozdony különösen népszerű volt az ázsiai és dél-amerikai vasutaknál, ahol nagy teljesítménye és megbízhatósága miatt kedvelték.

Összesen több mint 200 példány készült ebből a típusból, amelyet különböző változatokban is gyártottak, hogy az egyes régiók specifikus igényeinek megfeleljenek.

Technikai jellemzők

A GE U20C dízelmozdony a dízel-elektromos hajtásrendszerrel rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy a mozdony egy dízelmotorral van felszerelve, amely egy generátort hajt meg, amely aztán elektromos áramot termel, ezzel meghajtva a vontatómotorokat.

  • Teljesítmény: Körülbelül 2,000 lóerő (1,490 kW)
  • Tengelyelrendezés: C-C (hat tengely, mindegyik hajtott)
  • Maximális sebesség: Körülbelül 100 km/h
  • Méretek: Hossz: kb. 18-20 méter; Magasság: kb. 4-5 méter
  • Fékrendszer: Légfék, dinamikus fék
  • Vezérlés: Kézi és automata vezérlés támogatása

Szolgálati történelem

A GE U20C mozdonyokat elsősorban teherforgalomban használták világszerte. Indonéziában például ezek a mozdonyok fontos szerepet töltöttek be a bányászati és mezőgazdasági termékek szállításában. Brazíliában szintén teherforgalomban vettek részt, míg más országokban néha személyszállító vonatok vontatására is használták.

A mozdonyok az 1990-es évekig üzemben maradtak, több helyen azonban modernizációs programokat is végrehajtottak rajtuk, hogy tovább növeljék hatékonyságukat és élettartamukat.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Néhány GE U20C mozdony megőrzésre került, és ma is láthatók különböző vasúti múzeumokban. Indonéziában és Brazíliában található példányok rendszeresen részt vesznek nosztalgikus vonat eseményeken, megőrizve ezzel a mozdony történelmi jelentőségét.

Érdekességek és kulturális hatás

A GE U20C mozdonyok a modellvasút-rajongók körében is népszerűek, számos méretarányos modell készült róluk világszerte. A mozdonyok robusztus megjelenése és történelmi jelentősége miatt számos vasúti rendezvényen és kiállításon is szerepelnek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek

Hivatkozások

További információ a GE U20C dízelmozdonyról