Indian locomotive class WCAM-2 elektromos mozdony

Az Indian locomotive class WCAM-2 elektromos mozdony sokoldalúságával tűnt ki, mivel dual-mode technológiájának köszönhetően képes volt mind elektromos, mind dízel üzemmódban működni, ezzel forradalmasítva az indiai vasutakat.

Történeti háttér és gyártás

Az Indian locomotive class WCAM-2 elektromos mozdonyt az indiai vasutak specifikus igényei alapján fejlesztették ki, amely célzottan az indiai vasúthálózat vegyes villamosítású vonalain való közlekedésre készült. A WCAM-2 mozdonyok gyártása többek között a BHEL (Bharat Heavy Electricals Limited) gyárban történt, amely az egyik legnagyobb elektromos berendezéseket gyártó vállalat Indiában.

A mozdonyok gyártása 1995-ben kezdődött, a cél az volt, hogy vegyes, 25 kV AC és 1,5 kV DC árammal működtethető gépeket hozzanak létre, mint az indiai vasutak különböző feszültségszintű vonalain történő zavartalan közlekedés biztosítása érdekében. Összesen 20 darab mozdony készült ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A WCAM-2 mozdony elektromos hajtással rendelkezik, és speciális kialakításának köszönhetően képes 25 kV AC és 1,5 kV DC feszültséggel egyaránt üzemelni. Ez a kétféle feszültségű hálózaton való üzemelés különösen fontos volt India egyes régióiban, ahol vegyes villamosítást alkalmaztak.

  • Teljesítmény: 4600 HP (3,430 kW)
  • Maximális sebesség: 120 km/h
  • Tengelyelrendezés: Co-Co
  • Hossz: Kb. 20 méter
  • Tengelytáv: Specifikusan a mozdony típusára jellemző

A mozdonyok kialakítása lehetővé teszi, hogy mind személyszállító, mind tehervonati szolgálatot ellássanak, így rugalmas megoldást jelentenek az indiai vasutak számára.

Szolgálati történelem

A WCAM-2 mozdonyokat főként az indiai Western Railway területén használták, különösen a Mumbai környéki elővárosi és távolsági vonatok vontatására. Az évek során bevált típus lett az elővárosi közlekedésben, ahol fontos volt a gyors áramváltás és a megbízható üzemelés. A mozdonyokat fokozatosan vonták ki a forgalomból, amikor újabb típusokat vezettek be a flottába. Noha nem minden mozdony élte meg a 2000-es éveket, néhány egészen a közelmúltig szolgálatban maradt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy bármely WCAM-2 mozdonyt hivatalosan megőriztek volna múzeumi kiállítás céljára. A mozdonyok többsége selejtezésre került vagy darabokra bontották őket a használhatósági idejük végén.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a WCAM-2 mozdonyok nem váltak különösebben híressé vagy ikonikus jellegűvé, a modellezők körében népszerűek. Indiában és más országokban is kaphatók ezeknek a mozdonynak a kicsinyített változatai, amelyeket modellező vasútvonalakon használnak. A mozdonytípus a technikai sokféleségét tekintve az indiai vasút történetének fontos részévé vált, és emlékeztetőül szolgál a vegyes áramú hálózatok kihívásaira.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Gyártási év 1995
Teljesítmény 4600 HP (3,430 kW)
Maximális sebesség 120 km/h
Tengelyelrendezés Co-Co

Hivatkozások

További információ a WCAM-2 mozdonyról