Történeti háttér és gyártás
Az SNCF Class BB 36000, más néven „Astride”, egy francia gyártmányú elektromos mozdony, amelyet a francia vasúttársaság, az SNCF számára fejlesztettek ki. A BB 36000 sorozat fejlesztése az 1990-es évek elején kezdődött, hogy megfeleljen az egyre növekvő igényeknek a nemzetközi vasúti forgalomban. A mozdony célja az volt, hogy széleskörűen alkalmazható legyen különböző országok vasúti hálózatain, különböző elektromos rendszerekkel. A gyártás 1996-ban kezdődött, és a mozdonyokat a francia Alstom cég készítette, nagyrészt a Belfortban található üzemükben. Összesen 60 darabot gyártottak ebből a típusból.
Technikai jellemzők
A BB 36000 elektromos mozdonyok többfeszültségű hajtásrendszerrel vannak felszerelve, mely lehetővé teszi az üzemelést különböző feszültségű hálózatokon, így rugalmasan tudják kiszolgálni az európai vasúthálózat különböző részeit. A mozdony teljesítménye 5600 kW, és képes elérni a 200 km/h maximális sebességet. Tengelyelrendezése Bo’Bo’, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázon két-két hajtott tengely található. A jármű hossza 19,48 méter, magassága pedig 4,31 méter.
- Fékrendszer: Elektropneumatikus és vészfék
- Vezérlés: Digitális, mikroprocesszor-alapú rendszer
Szolgálati történelem
Az SNCF Class BB 36000 mozdonyokat elsősorban nemzetközi szolgálatokban használják, különösen Franciaország és szomszédos országai között, például Olaszország, Svájc és Luxembourg között. A mozdonyok megbízhatóságukról és sokoldalúságukról ismertek. Az évek során a flotta több modernizáción is átesett, hogy megfeleljen a folyamatosan változó technikai követelményeknek. Jelenleg is aktív szolgálatban vannak, és várhatóan még sok éven át használatban maradnak.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs információ arról, hogy a BB 36000 sorozatból bármelyik példány múzeumban lenne kiállítva, vagy nosztalgiai célokra használnák. Mivel a típus még aktívan használatban van, a jövőben várhatóan lesznek ilyen kezdeményezések.
Érdekességek és kulturális hatás
A BB 36000 sorozat több különböző modellvasúti gyártó kínálatában is elérhető, ami a vasútmodellezők körében is népszerűvé tette. A mozdonyok „Astride” becenevet kapták, ami a „ASystème de TRaction Internationale à Double Étage” rövidítése, utalva a mozdony nemzetközi forgalomhoz való alkalmazkodóképességére. Nem rendelkezik jelentős kulturális hatással filmes vagy irodalmi téren, azonban a vasútrajongók körében kedvelt téma a mozdony sokoldalúsága és modern technikai megoldásai miatt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Gyártás kezdete | 1996 |
Maximális sebesség | 200 km/h |
Teljesítmény | 5600 kW |
Feszültségrendszerek | Többfeszültségű |
Tengelyelrendezés | Bo’Bo’ |