SNCF Class BB 36000 elektromos mozdony

Az SNCF Class BB 36000 elektromos mozdony Franciaországban vált ismertté hatékonyságával és sokoldalúságával, aminek köszönhetően különböző típusú vonatok vontatására is alkalmazzák az európai vasútvonalakon.

Történeti háttér és gyártás

Az SNCF Class BB 36000, más néven „Astride”, egy francia gyártmányú elektromos mozdony, amelyet a francia vasúttársaság, az SNCF számára fejlesztettek ki. A BB 36000 sorozat fejlesztése az 1990-es évek elején kezdődött, hogy megfeleljen az egyre növekvő igényeknek a nemzetközi vasúti forgalomban. A mozdony célja az volt, hogy széleskörűen alkalmazható legyen különböző országok vasúti hálózatain, különböző elektromos rendszerekkel. A gyártás 1996-ban kezdődött, és a mozdonyokat a francia Alstom cég készítette, nagyrészt a Belfortban található üzemükben. Összesen 60 darabot gyártottak ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A BB 36000 elektromos mozdonyok többfeszültségű hajtásrendszerrel vannak felszerelve, mely lehetővé teszi az üzemelést különböző feszültségű hálózatokon, így rugalmasan tudják kiszolgálni az európai vasúthálózat különböző részeit. A mozdony teljesítménye 5600 kW, és képes elérni a 200 km/h maximális sebességet. Tengelyelrendezése Bo’Bo’, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázon két-két hajtott tengely található. A jármű hossza 19,48 méter, magassága pedig 4,31 méter.

  • Fékrendszer: Elektropneumatikus és vészfék
  • Vezérlés: Digitális, mikroprocesszor-alapú rendszer

Szolgálati történelem

Az SNCF Class BB 36000 mozdonyokat elsősorban nemzetközi szolgálatokban használják, különösen Franciaország és szomszédos országai között, például Olaszország, Svájc és Luxembourg között. A mozdonyok megbízhatóságukról és sokoldalúságukról ismertek. Az évek során a flotta több modernizáción is átesett, hogy megfeleljen a folyamatosan változó technikai követelményeknek. Jelenleg is aktív szolgálatban vannak, és várhatóan még sok éven át használatban maradnak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy a BB 36000 sorozatból bármelyik példány múzeumban lenne kiállítva, vagy nosztalgiai célokra használnák. Mivel a típus még aktívan használatban van, a jövőben várhatóan lesznek ilyen kezdeményezések.

Érdekességek és kulturális hatás

A BB 36000 sorozat több különböző modellvasúti gyártó kínálatában is elérhető, ami a vasútmodellezők körében is népszerűvé tette. A mozdonyok „Astride” becenevet kapták, ami a „ASystème de TRaction Internationale à Double Étage” rövidítése, utalva a mozdony nemzetközi forgalomhoz való alkalmazkodóképességére. Nem rendelkezik jelentős kulturális hatással filmes vagy irodalmi téren, azonban a vasútrajongók körében kedvelt téma a mozdony sokoldalúsága és modern technikai megoldásai miatt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Gyártás kezdete 1996
Maximális sebesség 200 km/h
Teljesítmény 5600 kW
Feszültségrendszerek Többfeszültségű
Tengelyelrendezés Bo’Bo’

Hivatkozások

További információ az SNCF Class BB 36000 mozdonyról