Történeti háttér és gyártás
Az Indian locomotive class WCAM-3 elektromos mozdony a 90-es évek végén került kifejlesztésre, válaszként az indiai vasúti közlekedés igényeire. A gyártás a Chittaranjan Locomotive Works (CLW) égisze alatt történt, 1997-ben. A WCAM-3-as mozdonyokat az Indian Railways rendelte meg, elsődlegesen vegyes, azaz személy- és tehervonatok vontatására a távolsági és elővárosi forgalomban.
A WCAM-3 mozdonyok kifejlesztésének fő motivációja az volt, hogy a két áramrendszerű (AC/DC) vonalakat is képesek legyenek kiszolgálni, így még nagyobb rugalmasságot és hatékonyságot biztosítva a vasúthálózat számára. Ezek a mozdonyok jelentős szerepet játszottak a Mumbai és szomszédos régiók közötti forgalomban.
Technikai jellemzők
A WCAM-3 mozdonyok elektromechanikai működésűek, képesek mind váltakozó (25 kV AC), mind egyenáramú (1500 V DC) üzemre. A teljesítményük körülbelül 4600 lóerő, ami lehetővé teszi számukra, hogy akár 120 km/h sebességgel is közlekedjenek.
Az alábbiakban részletezünk néhány technikai jellemzőt:
– Meghajtás: Elektromos, két áramrendszerű
– Teljesítmény: 4600 lóerő
– Maximális sebesség: 120 km/h
– Tengelyelrendezés: Co-Co
– Fékrendszer: Pneumatikus és regeneratív fékek
– Méret: Hosszúság körülbelül 20 méter
– Futómű: Forgóvázas konstrukció
Szolgálati történelem
A WCAM-3 mozdonyokat főként az indiai Mumbai területén és a hozzá kapcsolódó vasúthálózaton használták. Ezek a mozdonyok vegyes feladatkörben szolgáltak, tehát személy- és tehervonatokat is vontattak. Ezek az egységek nagy mértékben hozzájárultak az utasforgalom és az áruszállítás hatékonyságának növeléséhez a régióban.
Bár a mozdonyok számos előnnyel rendelkeztek, lassan a modern, nagyobb teljesítményű és energiatakarékosabb mozdonyokkal váltották fel őket. Ezzel együtt néhány egység még mindig aktív szolgálatban van, köszönhetően a megbízhatóságuknak és hatékony üzemeltetésüknek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs információ arról, hogy a WCAM-3 mozdonyok közül bármelyik múzeumban lenne kiállítva vagy megőrzésre került volna. Általában ilyen körülmények között csak azok a mozdonyok kerülnek megőrzésre, amelyek történelmileg különösen jelentősek vagy technológiailag úttörőek voltak a maguk idejében.
Érdekességek és kulturális hatás
A WCAM-3 mozdonyoknak nincs jelentős kulturális hatásuk vagy rajongói kultúrájuk, amely túlmutatna a szakmai körökön. Ezek a mozdonyok inkább a technikai megoldásaik miatt voltak jelentősek a vasúttörténetben. Modellvasúthoz készített változataik nem ismertek széles körben, és az általános közönség számára kevésbé váltak ikonikussá.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Teljesítmény | 4600 lóerő |
Maximális sebesség | 120 km/h |
Tengelyelrendezés | Co-Co |
Hossz | kb. 20 méter |