Indian locomotive class WCAM-3 elektromos mozdony

Az Indian locomotive class WCAM-3 elektromos mozdony különleges hibrid technológiájának köszönhetően képes átváltani a villamos és dízel üzemmódok között, így rugalmas közlekedést biztosít India változatos vasúti hálózatán.

Történeti háttér és gyártás

Az Indian locomotive class WCAM-3 elektromos mozdony a 90-es évek végén került kifejlesztésre, válaszként az indiai vasúti közlekedés igényeire. A gyártás a Chittaranjan Locomotive Works (CLW) égisze alatt történt, 1997-ben. A WCAM-3-as mozdonyokat az Indian Railways rendelte meg, elsődlegesen vegyes, azaz személy- és tehervonatok vontatására a távolsági és elővárosi forgalomban.

A WCAM-3 mozdonyok kifejlesztésének fő motivációja az volt, hogy a két áramrendszerű (AC/DC) vonalakat is képesek legyenek kiszolgálni, így még nagyobb rugalmasságot és hatékonyságot biztosítva a vasúthálózat számára. Ezek a mozdonyok jelentős szerepet játszottak a Mumbai és szomszédos régiók közötti forgalomban.

Technikai jellemzők

A WCAM-3 mozdonyok elektromechanikai működésűek, képesek mind váltakozó (25 kV AC), mind egyenáramú (1500 V DC) üzemre. A teljesítményük körülbelül 4600 lóerő, ami lehetővé teszi számukra, hogy akár 120 km/h sebességgel is közlekedjenek.

Az alábbiakban részletezünk néhány technikai jellemzőt:

Meghajtás: Elektromos, két áramrendszerű
Teljesítmény: 4600 lóerő
Maximális sebesség: 120 km/h
Tengelyelrendezés: Co-Co
Fékrendszer: Pneumatikus és regeneratív fékek
Méret: Hosszúság körülbelül 20 méter
Futómű: Forgóvázas konstrukció

Szolgálati történelem

A WCAM-3 mozdonyokat főként az indiai Mumbai területén és a hozzá kapcsolódó vasúthálózaton használták. Ezek a mozdonyok vegyes feladatkörben szolgáltak, tehát személy- és tehervonatokat is vontattak. Ezek az egységek nagy mértékben hozzájárultak az utasforgalom és az áruszállítás hatékonyságának növeléséhez a régióban.

Bár a mozdonyok számos előnnyel rendelkeztek, lassan a modern, nagyobb teljesítményű és energiatakarékosabb mozdonyokkal váltották fel őket. Ezzel együtt néhány egység még mindig aktív szolgálatban van, köszönhetően a megbízhatóságuknak és hatékony üzemeltetésüknek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy a WCAM-3 mozdonyok közül bármelyik múzeumban lenne kiállítva vagy megőrzésre került volna. Általában ilyen körülmények között csak azok a mozdonyok kerülnek megőrzésre, amelyek történelmileg különösen jelentősek vagy technológiailag úttörőek voltak a maguk idejében.

Érdekességek és kulturális hatás

A WCAM-3 mozdonyoknak nincs jelentős kulturális hatásuk vagy rajongói kultúrájuk, amely túlmutatna a szakmai körökön. Ezek a mozdonyok inkább a technikai megoldásaik miatt voltak jelentősek a vasúttörténetben. Modellvasúthoz készített változataik nem ismertek széles körben, és az általános közönség számára kevésbé váltak ikonikussá.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény 4600 lóerő
Maximális sebesség 120 km/h
Tengelyelrendezés Co-Co
Hossz kb. 20 méter

Hivatkozások

Indian locomotive class WCAM-3 – Wikipédia