Est 613 to 742 dízelmozdony

Az Est 613 to 742 dízelmozdony sorozata a 20. század közepén vált ikonikussá, hiszen hatékony teljesítményével és megbízhatóságával új mérföldkövet jelentett a vasúti közlekedés történetében.

Történeti háttér és gyártás

A francia Est vasúttársaság 1881-ben kezdte meg a 613-tól 742-ig számozott dízelmozdony-sorozat gyártását. Ezeket a mozdonyokat azzal a céllal tervezték, hogy a növekvő vasúti forgalom igényeit kielégítsék. Az új mozdonyok gyártását az 1870-es években szerzett tapasztalatok és igények alakították, különös tekintettel a hatékonyabb üzemeltetésre és a nagyobb teljesítményre. A mozdonyok gyártásáért a párizsi Schneider-Creusot felelt, akik akkoriban a vasúti járműgyártás élvonalában álltak. Összesen 130 darabot gyártottak, amelyek többnyire a francia vasútvonalakon szolgálták ki a személy- és teherforgalmat.

Technikai jellemzők

A mozdonyok dízel meghajtásúak voltak, ami akkoriban újítónak számított a gőzmozdonyokkal szemben. A teljesítményük lehetővé tette az addiginál nagyobb sebesség elérését, ám pontos műszaki adatok, mint például a maximális sebesség, hatótávolság, vagy a tengelyelrendezés, nem állnak rendelkezésre. A mozdonyok többnyire láthatóan modernizált esztétikai és technológiai szempontok alapján készültek, hogy megfeleljenek az 1880-as évek közlekedési követelményeinek.

Szolgálati történelem

Az Est 613-tól 742-ig terjedő mozdonyok a francia vasúthálózat több jelentős útvonalán vettek részt mind a teher-, mind a személyszállításban. Az új technológiának köszönhetően a mozdonyok hatékonyan közlekedtek hosszabb távokon is. Azonban az idő előrehaladtával és az újabb, korszerűbb mozdonyok megjelenésével a sorozat elavulttá vált. A pontos kivonási dátumok nem ismertek, de a mozdonyok fokozatosan kikerültek a forgalomból az 1920-as, 1930-as években.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Nincs információ arról, hogy bármely Est 613–742 dízelmozdony megmaradt volna. Ez a tény azonban nem zárja ki annak lehetőségét, hogy egyes darabok raktárakban, magángyűjteményekben vagy kevésbé ismert múzeumokban megtalálhatók lehetnek.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a konkrét mozdonyok nem lettek híresebbek, mint társaik, az Est 613–742 sorozat a francia vasúttörténet egyik fontos mérföldköve maradt. Modellvasúti változatai kevésbé elterjedtek, de a modellezők számára egyedi kihívás lehet egy ilyen ritka darab reprodukálása. Törzskönyvezett beceneveik vagy ismert kulturális megjelenéseik nincsenek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Est_613_to_742

Képek

Források: Wikipédia, Google