Történeti háttér és gyártás
A Stadler Euro Dual dízelmozdonyt a Stadler Rail fejlesztette ki, egy svájci székhelyű vasúti járműgyártó vállalat. Az első egységet 2012-ben gyártották, a mozdony koncepciójára azért került sor, hogy megfeleljen a változatos európai piaci követelményeknek és a növekvő logisztikai igényeknek. A Stadler célja egy olyan univerzális jármű létrehozása volt, amely mind dízel, mind elektromos üzemmódban is képes működni, miáltal rugalmasabbá válik a vasúti közlekedés.
A mozdony prototípusának tesztelése és fejlesztése során több európai vasúttársaság is érdeklődést mutatott a jármű iránt. A gyártás Németországban, a Stadler berlini üzemében valósult meg.
Technikai jellemzők
A Stadler Euro Dual mozdony technikai jellemzői alapján egy hibrid mozdony, amely dízel és elektromos meghajtással is képes közlekedni. Ennek köszönhetően a mozdony képes a villamosított és nem villamosított pályaszakaszokon is üzemelni, ami növeli a hatékonyságát és sokoldalúságát.
Technikai adatok:
– Hajtásrendszer: Dízel és elektromos
– Teljesítmény: 7000 lóerő
– Maximális sebesség: 160 km/h
– Hossz: Kb. 23 méter
– Tengelyelrendezés: Co’Co’
– Fékrendszer: Elektromágneses és légfékrendszer
Szolgálati történelem
A Stadler Euro Dual mozdonyokat számos európai országban használják, beleértve Németországot, Franciaországot és az Egyesült Királyságot. Elsősorban tehervonatok vontatására alkalmazzák, különösen ott, ahol gyakori a váltás a villamosított és a nem villamosított vonalszakaszok között. A mozdonyok rendkívül népszerűek a multifunkcionalitásuk miatt, mivel lehetővé teszik a vontatás folyamatosságát a különböző üzemmódok közötti zökkenőmentes váltással.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg még nincs információ arra vonatkozóan, hogy bármely példánya múzeumban lenne kiállítva, hiszen a mozdonytípus még viszonylag új, és aktívan használatban van a vasúti közlekedésben.
Érdekességek és kulturális hatás
A Stadler Euro Dual mozdony különlegessége a hibrid hajtás, amely egyre nagyobb népszerűségnek örvend a környezettudatos vasúti közlekedés támogatói között. A mozdony emellett a vasútmodellezők körében is népszerű, több gyártó is kínálja méretarányos makettként, amelyeket az európai vasúti modellező klubok gyakran használják kiállításaikon.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Hibrid |
Korszak | 2000–napjaink – Automatizálás |
Hossz | Kb. 23 méter |
Maximális sebesség | 160 km/h |
Teljesítmény | 7000 lóerő |
Tengelyelrendezés | Co’Co’ |