MÁV M41 sorozat dízelmozdony

A MÁV M41 sorozat dízelmozdony a magyar vasutak ikonikus szereplője, amely évtizedekig szolgálta a közlekedést megbízhatóságával és sokoldalúságával.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV M41 sorozat dízelmozdony a Magyar Államvasutak (MÁV) számára készült, elsősorban azzal a céllal, hogy kiváltsa a nagy karbantartási igényű gőzmozdonyokat. A Ganz-MÁVAG és az amerikai General Motors együttműködésével fejlesztették ki. A gyártás 1972-ben kezdődött, és egészen 1984-ig tartott. A gyártás során összesen 107 darab készült. Az M41-es sorozat mozdonyait elsősorban belföldi használatra szánták, de kisebb mennyiségben exportálták is őket. A sorozatot széles körben alkalmazták a magyarországi vasúthálózat különböző vonalain.

Technikai jellemzők

Az M41 sorozat dízelmozdonyai dízel-mechanikus hajtásrendszerrel rendelkeznek. Az 1100 kW teljesítményű mozdonyok maximális sebessége 100 km/h. A mozdony tengelyelrendezése Bo’Bo’, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázon két-két hajtott tengely található. A gép hossza 14,54 méter, míg a magassága 4,3 méter. Az M41-es sorozat mozdonyai modern dizájnnal és korszerű berendezésekkel lettek felszerelve, ami lehetővé tette az eredményes és megbízható működést a magyarországi viszonyok között.

Szolgálati történelem

Az M41-es mozdonyokat széles körben alkalmazták a MÁV vonalain, mind személy-, mind teherszállításra. Népszerűségük és megbízhatóságuk miatt hosszú időn keresztül meghatározó szereplői voltak a magyar vasútnak. Az első években főként elővárosi és távolsági személyszállító vonatok élén szolgáltak, de teherforgalomban is gyakran használták őket. Az idő múlásával több mozdonyt felújítottak és modernizáltak, hogy megfeleljenek a korszerű igényeknek. A 2000-es évek elejére azonban a technológiai fejlődés és az újabb típusok megjelenése miatt fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az M41-es sorozat több példánya megmaradt és megőrzésre került különböző múzeumokban és vasúti gyűjteményekben Magyarországon. Ezek a mozdonyok részt vesznek nosztalgiavonatokban és különleges rendezvényeken, ahol a látogatók közelebbről is megismerkedhetnek ezekkel az ikonikus járművekkel.

Érdekességek és kulturális hatás

Az M41-es mozdonyokat gyakran „Csörgőként” emlegetik zajos működésük miatt. Népszerűségük folytán modellezők kedvenc témája is lett, és több modellvasúti gyártó is készített méretarányos másolatokat. Az M41-es mozdonyok a magyar vasúti történelem szerves részévé váltak, és továbbra is nosztalgiát ébresztenek a vasútbarátok körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény 1100 kW
Maximális sebesség 100 km/h
Tengelyelrendezés Bo’Bo’
Hossz 14,54 m
Magasság 4,3 m

Hivatkozások

https://hu.wikipedia.org/wiki/MÁV_M41_sorozat

Képek

Források: Wikipédia, Google