MÁV 136 sorozat gőzmozdony

A MÁV 136 sorozat gőzmozdony a 19. század végén jelent meg, meghatározó szerepet játszva Magyarország vasúti közlekedésének fejlődésében, és hozzájárulva a vasúthálózat modernizálásához.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV 136 sorozatú gőzmozdonyok a 19. század végén készültek, kifejezetten a Magyar Államvasutak számára. Az első mozdonyok 1882-ben kerültek forgalomba. A mozdonyokat a bécsi Floridsdorf Mozdonygyár gyártotta, mely abban az időben a közép-európai vasúti járműgyártás egyik központja volt. Az összesen 117 darabot gyártottak ebből a sorozatból, amelyek a MÁV elsősorban személyszállítási feladataira voltak szánva. A sorozat kifejlesztésének célja a korabeli technológiai újítások alkalmazása volt, hogy hatékonyabb és gazdaságosabb vasúti közlekedést biztosítsanak.

Technikai jellemzők

A MÁV 136 sorozatú gőzmozdonyok a 2-2-0-s tengelyelrendezéssel készültek, ami azt jelenti, hogy két vezető és két hajtott tengellyel rendelkeztek. A gőzmozdonyok duplatengelyes hajtásrendszerrel működtek, és körülbelül 60 km/h maximális sebességre voltak képesek. A mozdony kazánja függőleges, nagy teljesítményű típusú volt, amely jelentős mennyiségű gőzt tudott előállítani. Az ilyen mozdonyok főként közepes távolságú személyszállítási feladatokra voltak ideálisak.

Szolgálati történelem

A MÁV 136 sorozatú mozdonyokat széles körben alkalmazták a magyar vasutakon, különösen a déli és keleti vonalakon. Szerepük jelentős volt a nagy teljesítményű és gyors személyszállító mozdonyok megjelenése előtt. A mozdonyokat a 20. század elején fokozatosan kezdték kivonni a forgalomból, mikor a gőzmozdonyokat fokozatosan felváltották a dízel- és villamos meghajtású járművek. Az utolsó darabokat az 1920-as évek végén selejtezték, bár néhány példány még hosszabb ideig szolgált különféle kisebb vasúti feladatokban.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos napjainkra nem maradt fenn működőképes példány a MÁV 136 sorozatú mozdonyokból, és a magyar vasúti múzeumokban sem található belőlük kiállított darab. A sorozatból csak néhány alkatrész és dokumentáció maradt fenn, amely segíti a vasúttörténészek munkáját és a korabeli vasúti technológia megértését.

Érdekességek és kulturális hatás

A MÁV 136 sorozatú mozdonyok a gőzmozdonyok aranykorát képviselik, és bár napjainkban kevésbé ismertek, fontos részei voltak Magyarország vasúti történetének. A sorozatról nem sok modellvasúti replika készült, és a köznyelvben sem hagyott mély nyomot, de a vasúti rajongók körében a korszak jellegzetes képviselőiként tartják őket számon.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Egyéb
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://hu.wikipedia.org/wiki/MÁV_136_sorozat

Képek

Források: Wikipédia, Google