MÁV M46 sorozat dízelmozdony

A MÁV M46 sorozat dízelmozdony, mely az 1950-es évek végén jelent meg, a magyar vasúti közlekedés meghatározó szereplője lett, új lehetőségeket nyitva a vidék vasúthálózatának fejlesztésében.

Történeti háttér és gyártás

Az M46 sorozatú dízelmozdonyokat a Magyar Államvasutak (MÁV) megbízásából fejlesztették ki a 20. század közepén. A gyártás célja a mellékvonalakon szolgáló gőzmozdonyok kiváltása volt, mivel a dízeltechnológia gazdaságosabb és kevésbé munkaigényes alternatívát kínált. Az M46 sorozatot a Ganz-Mávag gyártotta Budapesten, 1961-ben kezdve a gyártást. Összesen 20 darabot készítettek ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A MÁV M46 sorozatú mozdonyok dízelmeghajtásúak voltak, amely jelentős előnyt jelentett a gőzmozdonyokkal szemben. A mozdonyok teljesítménye 441 kW volt, ami lehetővé tette számukra, hogy a mellékvonalakon hatékonyan közlekedjenek. A maximális sebességük 70 km/h-ra volt korlátozva, ami elegendőnek bizonyult a kiszolgált vonalak sajátos igényeihez. Az M46 sorozat két tengelyes elrendezésű volt, ami egyszerűbb karbantartást tett lehetővé.

Szolgálati történelem

Az M46 sorozatot főként a magyar vasúthálózat mellékvonalain használták, ahol szükség volt a gőzmeghajtás kiváltására. Bár kezdetben sikeresen teljesítettek, az idő múlásával és a technológiai fejlődésnek köszönhetően fokozatosan kiszorult a használatból. A sorozat nagy része az 1980-as években került kivonásra.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Egyes példányok megőrzésre kerültek, különösen muzeális célokra. A magyar vasúti múzeumban található néhány megmaradt M46-os mozdony, amelyek nosztalgiautakon is részt vesznek, bemutatva a múlt vasúti technológiáját az érdeklődők számára.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az M46 sorozat nem vált széles körben ismertté a nagyközönség számára, a vasúti rajongók körében sokan kedvelik a típus jellegzetes kialakítása miatt. A mozdonyok modellvasúti változatai is elkészültek, melyek kedvelt darabjai a modellezők gyűjteményeinek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év 1961
Tengelyelrendezés Két tengely
Teljesítmény 441 kW
Maximális sebesség 70 km/h

Hivatkozások

A részletes információkért kattints ide.

Képek

Források: Wikipédia, Google