MÁV 402 sorozat gőzmozdony

A MÁV 402 sorozat gőzmozdony a magyar vasút történetének egyik meghatározó modellje volt, amely kiemelkedő teljesítményével és megbízhatóságával támogatta a személy- és teherszállítást.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV 402 sorozat gőzmozdonyokat 1927-ben kezdték gyártani a Magyar Államvasutak (MÁV) számára. A 402 sorozat a magyar vasúti közlekedés egyik meghatározó típusa volt, amelyet a személyszállító vonatok igényeinek kielégítésére fejlesztettek ki. A gyártási folyamatot a budapesti MÁVAG üzem végezte, amely abban az időszakban a magyar mozdonygyártás központja volt. A 402-es mozdonyokat kifejezetten a magyar vasúti hálózat kihívásainak megfelelően tervezték, figyelembe véve a domborzati viszonyokat és az infrastruktúra adottságait.

Technikai jellemzők

A MÁV 402 sorozat egy gőzmozdony, amelyet a személyszállító vonatok vontatására használtak. A mozdony 2-4-2-es tengelyelrendezéssel rendelkezett, ami azt jelentette, hogy elöl két vezető-, középen négy hajtó-, hátul pedig két futókereke volt. A mozdony maximális sebessége körülbelül 90 km/h volt, amely megfelelő teljesítményt nyújtott a korabeli vasúti közlekedés igényeinek. A hajtásrendszer egyáltalán nem bonyolult: a mozdony gőzzel működött, amelyet a víz felfűtésével állítottak elő. A 402 sorozat markáns megjelenésű volt, hossza meghaladta a 12 métert, míg a magassága megközelítette a 4 métert.

Szolgálati történelem

A MÁV 402 sorozat mozdonyait Magyarországon használták, és a MÁV flottájának szerves részét képezték több évtizeden keresztül. A mozdonyokat elsősorban személyszállító vonatokhoz alkalmazták, ahol megbízhatóságuk és teljesítményük miatt kedvelt választásnak számítottak. Egész pályafutásuk alatt a magyar vasúti közlekedés egyik gerincét képezték, és hozzájárultak a hazai közlekedési infrastruktúra gyors fejlődéséhez. A 402 sorozat fokozatosan kikerült a forgalomból az 1960-as évek végére, amikor a korszerűbb dízel és elektromos mozdonyok vették át a helyüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A MÁV 402 sorozatból néhány példány fennmaradt, és jelenleg is megtekinthető különböző múzeumokban. Ezek közül az egyik legismertebb a Magyar Vasúttörténeti Parkban található Budapesten, ahol a látogatók közelebbről is megismerkedhetnek ezzel a történelmi járművel. A megőrzött példányok emléket állítanak a magyar ipartörténet egy fontos időszakának, és lehetőséget adnak arra, hogy a közönség megismerje a gőzmozdonyok működését és jelentőségét a vasúti közlekedés fejlődésében.

Érdekességek és kulturális hatás

A MÁV 402 sorozat gőzmozdonyai a magyar vasúttörténelem ikonikus alakjai, melyekhez számos érdekesség kapcsolódik. Az egyik ilyen, hogy a mozdonyokat gyakran szerepeltették korabeli képeslapokon és vasúti magazinokban, így vizuálisan is elérhetővé váltak a szélesebb közönség számára. A mozdonyt a vasútmodellezők is kedvelik, és gyakran előfordul különböző modellező készletekben. Az ilyen modellek gyártói között találhatóak neves cégek, amelyek különféle méretarányú változatokat kínálnak a rajongók számára.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://hu.wikipedia.org/wiki/MÁV_402_sorozat

Képek

Források: Wikipédia, Google