MÁV M63 sorozat dízelmozdony

A MÁV M63 sorozatú dízelmozdony a magyar vasúthálózat meghatározó szereplője volt, köszönhetően kiváló teljesítményének és megbízhatóságának, amely a dízelmozdonyok fejlődésére is jelentős hatást gyakorolt.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV M63 sorozatú dízelmozdonyok gyártása az 1970-es évre tehető. A típus fejlesztését a Magyar Államvasutak (MÁV) azzal a céllal indította, hogy a teljesítményigényesebb vonatközlekedést hatékonyabban szolgálja ki a korábban használt mozdonyokhoz képest. A mozdonyokat a Ganz-MÁVAG gyártotta, amely a magyar vasúti járműgyártás egyik meghatározó szereplője volt. A sorozatot kifejezetten a MÁV igényeire szabták, bár végül viszonylag korlátozott darabszámban készült el.

Technikai jellemzők

Az M63 sorozatú mozdonyok dízel hajtásúak, ami a gőzmozdonyok után rendkívül modern megoldásnak számított. A mozdony teljesítménye lehetővé tette a nehéz vonatok továbbítását is. A tengelyelrendezése Bo’Bo’, ami azt jelenti, hogy két, egyenként négy hajtott tengellyel bíró egység biztosította a vonat mozgatását. A maximális sebességük 100 km/h volt, ami a kor követelményeinek megfelelt.

  • Tengelyelrendezés: Bo’Bo’
  • Teljesítmény: 2200 lóerő
  • Maximális sebesség: 100 km/h

Szolgálati történelem

Az M63 mozdonyokat elsősorban Magyarországon használták a MÁV különböző vonalain. Különösen előnyt jelentettek a nagyobb teherbírású vonalak esetében, ahol a korábbi mozdonyok már nem tudtak megfelelő teljesítményt produkálni. Azonban a dízelmozdonyok gyors fejlődése miatt ezek a mozdonyok viszonylag rövid karriert futottak be, és az 1990-es évekre fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenlegi információk szerint az M63 sorozatból nem maradt fenn megőrzött vagy múzeumi példány. Az ilyen mozdonyokkal kapcsolatos dokumentáció és fényképek azonban több vasúti múzeumban és gyűjteményben is megtalálhatók.

Érdekességek és kulturális hatás

Az M63 mozdonyokat magyar köznyelvben nem kaptak külön becenevet, bár az ilyen típusú gépek gyakran előfordulnak különböző modellező klubok gyűjteményeiben. Modellvasúti szempontból nem váltak széles körben elérhetővé, de a vasút iránt érdeklődők körében egyedi darabokként értékelik őket.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Tengelyelrendezés Bo’Bo’
Teljesítmény 2200 lóerő
Maximális sebesség 100 km/h

Hivatkozások

https://hu.wikipedia.org/wiki/MÁV_M63_sorozat

Képek

Források: Wikipédia, Google