MÁV 301 sorozat gőzmozdony

A MÁV 301 sorozat gőzmozdony büszkén képviselte Magyarország vasúttörténetét, amikor impozáns teljesítményével és megbízhatóságával hódította meg a síneket a 20. század elején.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV 301 sorozatú gőzmozdonyokat a 20. század elején fejlesztették ki, hogy megfeleljenek a Magyar Államvasutak (MÁV) növekvő közlekedési igényeinek. Az első példány 1911-ben készült el a Magyar Királyi Állami Vas-, Acél- és Gépgyárban. A mozdonyok a vonatok gyors és hatékony továbbítását szolgálták, különösen a hosszabb távolságú személyvonatok esetében. A gyártás célja az volt, hogy növeljék a vasúti szállítás kapacitását és hatékonyságát.

Technikai jellemzők

A MÁV 301 sorozatú gőzmozdonyok hagyományos gőzmeghajtással működtek. Ezek a mozdonyok 4-6-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, mely azt jelenti, hogy négy vezető-, hat hajtott- és nulla futótengelyük volt. Az ilyen típusú mozdonyok nagy vonóerőt biztosítottak, amely szükséges volt a nehéz személyvonatok vontatásához.

  • Teljesítmény: Kategóriájában kiemelkedő húzóerejéről volt ismert.
  • Maximális sebesség: Bár a pontos sebességadatok különbözhetnek, ezek a gőzmozdonyok alkalmasak voltak a kor leggyorsabb vonatsebességének elérésére.
  • Méretek: Az ilyen mozdonyok méretei jelentősek voltak, hogy biztosítsák a szükséges stabilitást és teljesítményt.
  • Férőhely: A mozdony maga nem szállított utasokat, de jelentős számú pincekocsit képes volt vontatni.

Szolgálati történelem

A 301 sorozatú gőzmozdonyokat elsősorban Magyarországon használták, a MÁV kötelékében. Jelentős szerepet játszottak a személyszállításban, de alkalmanként teherforgalomban is részt vettek. A típust a közlekedési igények változásával fokozatosan kivonták a forgalomból, ahogy a vasúti technológia fejlődött és áttértek a modernebb meghajtású mozdonyokra.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg a MÁV 301 sorozatú mozdonyok közül néhány megmaradt példányt múzeumokban őriznek. Ezeket gyakran nosztalgiavonatok vontatására is használják, hogy bemutassák a gőzvontatás régi szép napjait. Magyarországon a Magyar Vasúttörténeti Parkban található meg egy ilyen mozdony.

Érdekességek és kulturális hatás

A MÁV 301 sorozatú mozdonyok, mint számos más gőzmozdony, különleges helyet foglalnak el a vasútbarátok szívében. A jellegzetes küllem és a gőzgépek romantikája miatt gyakran szerepelnek vasúti modellekben is, és népszerűek a modellezők körében. A gőzölgő mozdony képe számos filmben is visszaköszönt, ahogy stílusosan átszeli a tájat.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://hu.wikipedia.org/wiki/MÁV_301_sorozat

Képek

Források: Wikipédia, Google