MÁV 91 sorozat gőzmozdony

A MÁV 91 sorozat gőzmozdony a magyar vasúttörténet egyik jelentős darabja, amely a XX. század elején szolgálta a hazai személy- és teherszállítást.

Történeti háttér és gyártás

A MÁV 91 sorozat gőzmozdonyát a Magyar Királyi Államvasutak rendelte meg az 1910-es évek elején, hogy fokozza a vasúti közlekedés hatékonyságát Magyarországon. A mozdony 1915-ben készült, éppen az első világháború időszakában. A tervezés célja az volt, hogy megbízható és erőteljes hajtásrendszert biztosítson, amely képes nehéz teher- és személyvonatok továbbítására is. Az ilyen típusú mozdonyok a MÁV igényeinek megfelelően kerültek kifejlesztésre, és az időszakban mind a hazai, mind a nemzetközi piacon népszerűek voltak.

Technikai jellemzők

A MÁV 91 sorozat mozdonyai gőzhajtásúak voltak. Ez a hajtásrendszer a korszakban elterjedt volt, és lehetővé tette a nagy teljesítmény elérését. A mozdonyok 2-6-6-2 tengelyelrendezéssel készültek, ami a stabilitást és a nagyobb sebesség elérését tette lehetővé. Maximális sebességük körülbelül 60-80 km/h lehetett, bár a pontos adatokat nem mindig tartják számon. Az ilyen mozdonyok jellemzően nehéz terhek vontatására voltak képesek, ami a hosszú távú tehervonatok közlekedéséhez volt ideális.

  • Meghajtás: Gőz
  • Tengelyelrendezés: 2-6-6-2
  • Maximális sebesség: 60-80 km/h
  • Hossz: Több mint 20 méter
  • Férőhely: Kizárólag mozdonyvezető és fűtő

Szolgálati történelem

A MÁV 91 sorozat mozdonyai elsősorban Magyarországon szolgáltak. Az első világháború idején és azt követően is fontos szerepet játszottak a vasúti közlekedés fenntartásában. A mozdonyokat egészen a 20. század közepéig használták, amikor is fokozatosan kivonták őket a forgalomból, helyüket pedig a gazdaságosabb dízel- és elektromos mozdonyok vették át. Az ilyen típusú mozdonyok több mint három évtizedig szolgáltak, és hozzájárultak a magyar vasúti közlekedés fejlődéséhez.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A MÁV 91 sorozat mozdonyai közül sajnos nem sok maradt fenn. Néhány esetben a múzeumok igyekeztek megőrizni egy-egy darabot, hogy a későbbi generációk is megcsodálhassák ezeket a történelmi gépeket. Magyarországon a vasúti múzeumokban időnként kiállítanak egy-egy példányt, de működőképes darab már nem található.

Érdekességek és kulturális hatás

A MÁV 91 sorozat gőzmozdonyi a magyar vasúti történelem megbecsült darabjai közé tartoznak. Bár a köznyelvben nem alakult ki külön becenév vagy elnevezés ezekre a mozdonyokra, modellvasútként és történelmi kiállító darabként is sokan ismerik őket. A mozdonyok gyakran szerepelnek vasúti kiállításokon és történelmi visszatekintésekben, ahol a régi idők vasúti közlekedésének jelképeként mutatják be őket.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 2-6-6-2
Maximális sebesség 60-80 km/h

Hivatkozások

https://hu.wikipedia.org/wiki/MÁV_91_sorozat

Képek

Források: Wikipédia, Google