Történeti háttér és gyártás
Az M-10000 dízel motorvonat az Egyesült Államokban készült, és 1934-ben mutatták be. A Union Pacific Railroad rendelte meg az American Car and Foundry Company-tól és az Electro-Motive Corporation-től, azzal a céllal, hogy modernizálják és gyorsítsák az utasforgalmat a vasúttársaság vonalain. A motorvonatot az EMD (Electro-Motive Division) fejlesztette ki, ami a dízelmeghajtású vonatok terén úttörő szerepet játszott akkoriban.
A fejlesztés célja az volt, hogy egy könnyű, gyors és gazdaságos járművet hozzanak létre, amely felveszi a versenyt a korábbi gőzmozdonyokkal, mind teljesítmény, mind üzemeltetési költségek terén. Az M-10000 volt az első teljesen dízelmeghajtású motorvonat az Egyesült Államokban, ami rendkívül korszerűnek számított a maga idejében. Az előállított példányszám egy darab volt, így különlegessége és újdonsága miatt is jelentős helyet foglal el a vasúti történelemben.
Technikai jellemzők
Az M-10000 dízel motorvonat könnyű alumínium felépítménnyel készült, ami hozzájárult az alacsony önsúlyhoz és a nagyobb sebesség eléréséhez. A hajtásrendszer dízel, amely jelentősen eltért az addig megszokott gőzmozdonyos megoldásoktól. A motorvonat maximális sebessége körülbelül 160 km/h volt, ami a korabeli vonatok körében kiemelkedőnek számított.
A vonat hossza mintegy 61 méter, és három kocsiból állt. A belső elrendezés kényelmes utasteret biztosított, ami körülbelül 116 utas befogadására volt alkalmas. Az ülések két osztályra oszlottak: az első osztály és a turista osztály, amelyek mindegyike modernebb kényelmet biztosított az utasok számára. A futómű és a fékrendszer szintén korszerű, biztonságos megoldásokkal készült.
Szolgálati történelem
Az M-10000-t 1934-ben állították forgalomba az Union Pacific Railroad vonalain, ahol elsősorban utasszállítással foglalkozott. Az innovatív dizájn és a gyorsaság miatt gyorsan népszerűvé vált az utazók körében. A vonat elsődleges útvonalai közé tartozott a Chicago és Los Angeles közötti szakasz, ami a hosszú távú közlekedés hatékonyságának szimbóluma lett.
Az M-10000 1941-ig állt szolgálatban, amikor is az újabb és korszerűbb vonatok megjelenése miatt kivonták a forgalomból. A szolgálati ideje alatt nem került sor jelentős átépítésre vagy modernizációra, és végül selejtezték, szemben más történelmi jelentőségű járművekkel, melyek megőrzésre kerültek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos az M-10000 dízel motorvonatból nem maradt fenn megőrzött példány, és így egyik múzeumban sem tekinthető meg. Az eredeti vonatot szétszerelték, így az utókor számára csak történelmi leírások és képek maradtak fenn.
Érdekességek és kulturális hatás
Az M-10000 a maga idejében óriási érdeklődést váltott ki, és a modern vasúti közlekedés úttörőjének tekintették. Megjelenését követően számos modellvasút-gyártó készítette el a kicsinyített mását, amely országosan népszerűvé vált a hobbisták között. A vonat beceneve „Streamliner” volt, utalva áramvonalas formájára és gyorsaságára.
Kulturálisan az M-10000 nagy hatást gyakorolt a vasúti közlekedés fejlődésére, inspirálva a későbbi dizájnokat és technológiai fejlesztéseket. Bár közvetlen filmes vagy irodalmi megjelenésekről nincs adat, az 1930-as évek technikai innovációinak egyik ikonikus szimbóluma lett.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízel motorvonat |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Hivatkozások
További információk az M-10000-ről a Wikipédián
Képek
Források: Wikipédia, Google