RS1325 (EMD) dízelmozdony

Az RS1325 (EMD) dízelmozdony, melyet az 1960-as években fejlesztettek ki, az ipari dízelmozdonyok világában az innováció egyik meghatározó elemeként vált ismertté barátságos kialakításával és hatékonyságával.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD RS1325 dízelmozdonyt az Electro-Motive Division (EMD) tervezte és gyártotta 1960-ban. Az RS1325-ösök kifejlesztésére a kisebb vasúttársaságok igényeinek kielégítése érdekében került sor, amelyek egy univerzális mozdonyt kerestek vegyes forgalmú szolgáltatásokhoz. Az EMD főként tehervonatok és könnyű személyszállításra tervezte ezt a típust, kihasználva a dízeltechnológia előnyeit. Mindössze két példány készült belőle, és a Chicago & Illinois Midland Railway (C&IM) vasúttársaság volt az egyetlen vevője.

Technikai jellemzők

Az RS1325 dízelmozdonyokat négytengelyes elrendezéssel tervezték, amely lehetővé tette a mozdony számára, hogy hatékonyan működjön rövidebb távolságú és vegyes forgalmú vonalakon is. Az erőforrást egy EMD 567C típusú dízelmotor biztosította, amely mintegy 1325 lóerőt nyújtott. A maximális sebessége körülbelül 105 km/h volt, ami megfelelő teljesítményt nyújtott a korabeli vegyes forgalmú feladatokhoz. A mozdony teljes hossza 16 méter körüli volt, ami kompakt méretével lehetővé tette a kisebb állomásokon való manőverezést.

Szolgálati történelem

Mindkét RS1325 dízelmozdonyt a Chicago & Illinois Midland Railway helyezte üzembe, ahol a teherszállítás és a korlátozott távolságú személyszállítás területén egyaránt használták. Az egyediségük és limitált számú gyártásuk miatt nem terjedtek el széles körben. Az évek során változó karbantartási és üzemeltetési igényeknek köszönhetően a mozdonyok karbantartása és fenntartása kihívást jelentett a vasúttársaságnak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az RS1325 dízelmozdonyokból sajnos nem maradt fenn példány múzeumi vagy nosztalgiai célokra. Mindkét eredeti mozdony aktív szolgálatát követően selejtezésre került.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az RS1325 dízelmozdony nem vált széles körben ismertté, a vasúti járművek rajongói és a mozdonytörténészek körében különleges helyet foglal el az egyedi kivitele és ritkasága miatt. Modellvasút gyártók nem készítettek méretarányos változatot, így a modellezők körében is különleges csemege. Kulturális hatása inkább a vasúttörténeti kontextusában értékelhető, mint az ipari dizájn és technológiai innováció egy érdekes példája.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 1325 lóerő
Tengelyelrendezés B-B
Maximális sebesség 105 km/h
Hossz Kb. 16 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_RS1325

Képek

Források: Wikipédia, Google