F9 (EMD) dízelmozdony

Az F9 (EMD) dízelmozdony a 20. század közepén meghatározó szerepet játszott az észak-amerikai vasúti közlekedés modernizációjában, megbízhatóságával és hatékonyságával a vasúttársaságok kedvelt választása lett.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD F9 egy dízelmozdony, amelyet az Electro-Motive Division (EMD) fejlesztett ki és gyártott. Az EMD a General Motors (GM) leányvállalataként működött, és kiemelt szerepet játszott a dízelmozdonyok tervezésében és gyártásában. Az EMD F9 elsődleges célja az amerikai vasúthálózat modernizálása volt, a gőzmozdonyok helyettesítésére.

A gyártás 1953-ban kezdődött, és számos nagy vasúttársaság számára biztosított modern és megbízható megoldást. Az F-sorozat részeként az F9 különösen népszerű volt a tehervonati és személyszállító szolgálatokban.

Technikai jellemzők

Az EMD F9 egy dízelmozdony, amely dízel-elektromos hajtásrendszerrel rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy a dízelmotor által termelt energia elektromos generátoron keresztül hajtja meg az elektromotorokat, amelyek a tényleges vontatást végzik.

  • Teljesítmény: Az F9 típust 1750 lóerős (HP) motorral szerelték fel.
  • Tengelyelrendezés: A mozdony A1A-A1A tengelyelrendezést kapott, ami azt jelenti, hogy minden forgóvázon három tengely található, és közülük kettő hajtott.
  • Maximális sebesség: Az F9 maximális sebessége körülbelül 102 km/h volt.
  • Méretek: A mozdony hossza körülbelül 15,5 méter.
  • Felszereltség: Az F9 mozdonyokat alapvető személyzet kényelmi funkciókkal látták el, azonban a modernebb berendezések mint például a klíma nem voltak jellemzőek ebben az időszakban.

Szolgálati történelem

Az EMD F9 mozdonyok főként az Egyesült Államokban szolgáltak különféle vasúttársaságoknál. A mozdonyokat mind személy-, mind teherforgalomban használták, és elismerten megbízható teljesítményt nyújtottak. Az F9 mozdonyokat az 1960-as évek végén kezdték kivonni a forgalomból a modernebb típusok megjelenésével, bár néhány egyed a későbbiekben is szolgálatban maradt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Néhány EMD F9 mozdony megmaradt megőrzés céljából, és ma is látható különböző vasúti múzeumokban, ahol a látogatók megcsodálhatják az 1950-es évek műszaki fejlődését. Bár működőképes példányok nem jellemzőek, a mozdony rajongói még mindig nagy érdeklődést mutatnak irántuk.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EMD F-sorozat, beleértve az F9-et is, jelentős hatással volt a modellező iparra. Számos modellvasúti gyártó készítette el méretarányos változatait, amelyek mind a mai napig népszerűek a vasútmodellezők körében. Az F9 megjelent különböző vasúti tematikájú filmekben és könyvekben is, így kulturális lenyomata továbbra is megmaradt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_F9

Képek

Források: Wikipédia, Google