Történeti háttér és gyártás
Az EMD FP9 egy dízelmozdony, amelyet a General Motors Electro-Motive Division (EMD) gyártott. Kifejlesztésének kezdete az 1950-es évek közepére tehető, amikor is a vasúti társaságok igénye a nagyobb teljesítményű és hatékonyabb dízelmozdonyok iránt megnövekedett. Gyártására 1954 és 1959 között került sor. Az FP9 modell különösen az észak-amerikai piac számára készült, többek között az Egyesült Államok és Kanada vasúttársaságai használatába került.
Technikai jellemzők
Az EMD FP9 dízelmozdony belső égésű dízelmotorral rendelkezik. A mozdony 1750 lóerős teljesítményre volt képes, ami lehetővé tette számára, hogy sokféle vonatszolgáltatásban hatékonyan működjön, beleértve a személy- és teherszállítást is. Tengelyelrendezése B-B, amely négy kapcsolt hajtótengelyt jelent két forgóvázban. A maximális sebessége 105 km/h körül volt.
Szolgálati történelem
Az FP9 mozdonyokat széles körben használták Észak-Amerikában a vasúti személyszállítási szolgáltatásokban. Az 1950-es és 60-as években a Canadian National és a Canadian Pacific vasúttársaságok is alkalmazták. Emellett az Amtrak is használta őket a személyvonatok vontatására. A mozdonyok szolgálati ideje a 1980-as évekig tartott, amikor is fokozatosan kivonták őket a forgalomból, mivel korszerűbb mozdonyok váltak elérhetővé.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Több EMD FP9 mozdony megmaradt és jelenleg is múzeumokban található. Például Kanadában a Royal Canadian Pacific luxusvonatokon használnak felújított példányokat. Az USA-ban is találhatók megőrzött FP9-esek, amelyeket nosztalgiautazásokra használnak, például a Railtown 1897 Állami Történelmi Parkban.
Érdekességek és kulturális hatás
Az EMD FP9 mozdonyok modellvasúti változatai is népszerűek voltak, és több méretarányban készült modelljük, ami a vasútmodellezők körében keresetté tette őket. A mozdonyok néha megjelennek filmekben és televíziós műsorokban, ahol a klasszikus amerikai vasúti jelenetet idézik fel. Köznyelvi elnevezésük között az „FP” betűk gyakran a „Passenger” (személyszállító) rövidítéseként említik.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 1750 lóerő |
Tengelyelrendezés | B-B |
Maximális sebesség | 105 km/h |
Gyártási időszak | 1954-1959 |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google