Model 40 (EMD) dízelmozdony

A Model 40 (EMD) dízelmozdony eredetileg az 1940-es években épült, és különlegessége, hogy egyszerű, mégis hatékony megoldásokat kínált ipari vonatok számára, így vált a kor egyik ikonikus járművévé.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD Model 40 egy dízel-elektromos mozdony, amelyet az Electro-Motive Division (EMD) gyártott 1940-ben. Az EMD az Egyesült Államokban működő vasúti járműveket gyártó vállalat, amely az 1930-as években vált ismertté az innovatív dízelmozdonyok révén. Az EMD Model 40-et kifejezetten az ipari felhasználás céljából fejlesztették ki, kis méretével és egyszerűségével a gyárak és kisebb vasúti rendszerek igényeit célozta meg.

A mozdony gyártása korlátozott példányszámban történt, és a második világháború előtti időszak jelentős technológiai fejlesztéseit tükrözi. Az EMD ezen típusa nem a nagyközönség vagy a nagy vasúttársaságok számára készült, hanem inkább speciális ipari igények kielégítésére. Az EMD Model 40 mozdonyokból mindössze néhány darab készült.

Technikai jellemzők

Az EMD Model 40 mozdony dízel-elektromos hajtórendszerrel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy a dízelmotor elektromos generátorokat hajt meg, amelyek ezután az elektromos motorokat működtetik. Ez a hajtásrendszer hatékony üzemanyag-felhasználást tesz lehetővé, miközben egyszerűbb karbantartást biztosít.

  • Teljesítmény: A mozdony teljesítménye mérsékelt, mivel ipari felhasználásra tervezték.
  • Tengelyelrendezés: Az EMD Model 40 egyszerű tengelyelrendezéssel rendelkezik, amely könnyen manőverezhető kis területeken.
  • Maximális sebesség: Az elérhető maximális sebessége alacsonyabb, mivel nem utazóvonatok húzására tervezték.
  • Méretek: Kompakt felépítése miatt ideális kisvasúti rendszerekben vagy gyárakban történő használatra.

Szolgálati történelem

Az EMD Model 40 mozdonyokat főként ipari környezetekben használták az Egyesült Államokban. Ezek a mozdonyok alkalmasak voltak rövid távú teherszállítmányok kezelésére és anyagmozgatásra a gyárak területén. Mivel speciális feladatokat láttak el, gyakran kisebb vasúti hálózatok részeként üzemeltek.

A mozdonyok hivatalos kivonásának pontos ideje nem dokumentált, de valószínű, hogy sokan közülük az évek során elavulttá váltak, és selejtezték őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Néhány EMD Model 40 mozdony megőrzésre került, és vasúti múzeumok gyűjteményeiben található meg az Egyesült Államokban. Ezek a példányok általában nem működőképesek, de néhány esetben akár működőképes állapotban is láthatók nosztalgiavonatok részeként.

Érdekességek és kulturális hatás

A mozdonyok modellvasúti elterjedtsége nem jelentős, mivel speciális ipari célokra tervezték őket, és a közönség körében kevésbé ismertek. Azonban egyes vasútrajongók számára az EMD Model 40 érdekes darab lehet, különösen azoknak, akik az ipari vasúti járművek iránt érdeklődnek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_Model_40

Képek

Források: Wikipédia, Google