Történeti háttér és gyártás
A GS&WR Class 47 gőzmozdony egy meghatározó tagja volt a 19. századi ír vasúti közlekedésnek. A mozdonyokat 1883-ban fejlesztették ki a Great Southern and Western Railway (GS&WR) vasúttársaság számára. A gyártás célja az volt, hogy növeljék a személyszállítás hatékonyságát az írországi vasútvonalakon.
A típust Inchicore-ban, Dublinban gyártották, amely a GS&WR központi vasúti műhelye volt. Az elsődleges tervezési és gyártási munkálatokért Alexander McDonnell főmérnök felelt. Az összesen megépített példányok száma elérte a 111 darabot.
Technikai jellemzők
A GS&WR Class 47 mozdony gőzmeghajtással működött, amely korának egyik legelterjedtebb és legmegbízhatóbb hajtási módja volt. Az ilyen mozdonyok kettős, függőleges hengerekből, valamint külső hajtókarokból álltak, ami jellemző volt a gőzmozdonyokra.
A tengelyelrendezésük 2-4-0 volt, ami azt jelentette, hogy két vezető kerékpár és négy hajtott kerékpár sorakozott egymás után. A mozdony maximális sebessége körülbelül 70 km/h volt, amely elegendőnek bizonyult a korabeli személyszállító vonatok kezeléséhez.
Szolgálati történelem
A GS&WR Class 47 mozdonyok elsősorban Írország területén működtek, ahol a vasúti hálózat egyik alapkövét jelentették. Széles körben használták őket személyszállításra, különösen a Dublintól induló vonalakon. A mozdonyok hatékonyan szolgálták ki a növekvő utasforgalmat, mígnem fokozatosan modern típusokra cserélték őket.
A mozdonyokat az 1920-as évekre fokozatosan kivonták a forgalomból, ahogy újabb és fejlettebb technológiák váltak elérhetővé. A legtöbb példány az 1930-as évek elején került selejtezésre.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a GS&WR Class 47 mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fent megőrzésre. Az idő vasfoga, valamint a vasúti ipar technológiai fejlődése mellett a mozdonyok többségét elbontották, és alkatrészeiket más célokra hasznosították.
Érdekességek és kulturális hatás
A GS&WR Class 47 mozdonyok bár nem váltak híressé a modern kulturális alkotásokban, mégis egy kor szimbólumává váltak az ír vasúti történelemben. Annak ellenére, hogy egyik darabjuk sem maradt fenn, a vasúti rajongók körében nosztalgikus szerepet töltenek be.
A mozdonyok azonban nem köszönnek vissza filmekben vagy könyvekben, és modellvasúti változataik sem terjedtek el széles körben.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/GS&WR_Class_47
Képek
Források: Wikipédia, Google