SD35 (EMD) dízelmozdony

Az SD35 (EMD) dízelmozdony a vasúti történelem egyik meghatározó szereplője, amely az 1960-as években jelent meg, és azóta is a megbízhatóság szimbólumaként szolgál a tehervonatok világában.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD SD35 dízelmozdonyt a General Motors Electro-Motive Division (EMD) tervezte és gyártotta, hogy kielégítse a vasúttársaságok növekvő igényét az erőteljes és megbízható tehervonat-vontatásra. A gyártás 1964-ben kezdődött, és az EMD célja az volt, hogy az SD35 egyaránt hatékony legyen teher- és személyszállítási feladatok ellátására.

Az SD35-ös mozdonyból összesen 360 darabot gyártottak 1965-ig. A mozdonyokat többek között az amerikai vasúttársaságok, például a Southern Pacific és a Baltimore and Ohio Railroad is üzemeltették.

Technikai jellemzők

Az EMD SD35 dízelmozdony jellemzői közé tartozik a dízelmotoros hajtás, amely lehetővé tette a mozdony számára, hogy nagy teljesítményt nyújtson. A mozdony hajtásáról egy 16 hengeres, kétütemű EMD 567D3A motor gondoskodott, amely 2500 lóerőt biztosított. Az SD35 maximális sebessége elérte a 105 km/h-t, ami kiváló volt a korabeli tehervonati igényekhez.

  • Hossza: körülbelül 18,3 méter
  • Teljesítmény: 2500 lóerő
  • Tengelyelrendezés: C-C (hat tengely)
  • Tömeg: 180 tonna

A mozdony korszerű vezérlőrendszerrel rendelkezett, amely megkönnyítette a mozdonyvezetők munkáját. A futómű és a fékrendszer kialakítása biztosította a stabil és biztonságos üzemet még nagyobb terhelés esetén is.

Szolgálati történelem

Az SD35-ös mozdonyokat leginkább az Egyesült Államokban használták, ahol különféle vasúttársaságoknál szolgáltak. Tehervonatok előfogatására használták, de alkalmanként személyszállító vonatok élére is kerültek. A mozdonyok jól teljesítettek, de az idő múlásával a modernebb mozdonyok lassan kiszorították őket a forgalomból. Számos példányt átalakítottak, modernizáltak, vagy más célokra használtak fel, mielőtt végleg kivonták volna őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több SD35-ös mozdony is megmaradt az utókornak, és néhány példányt ma múzeumokban őriznek. Ezek a múzeumok legtöbbször az Egyesült Államokban találhatók, és lehetőséget biztosítanak arra, hogy a látogatók megismerjék a mozdony történetét és technikai részleteit.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EMD SD35-ös mozdony a vasúti modellezés világában is népszerűvé vált. Több modellvasúti gyártó készített méretarányos másolatokat, amelyek hobbi- és gyűjtői körökben is kedveltek. Bár a mozdony nem vált igazán ikonikus szereplővé filmekben vagy könyvekben, technikai megbízhatósága és hatékonysága miatt mégis jelentős helyet foglal el a vasúttörténelemben.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 2500 lóerő
Maximális sebesség 105 km/h
Tengelyelrendezés C-C
Hossz 18,3 méter
Tömeg 180 tonna

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_SD35

Képek

Források: Wikipédia, Google