SD39 (EMD) dízelmozdony

Az SD39 (EMD) dízelmozdony a hatvanas évek vasúti innovációját képviseli, kompakt mérete ellenére erős teljesítményt nyújtva az áruszállításban.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD SD39 egy dízelmozdony, amelyet az Electro-Motive Division (EMD) tervezett és gyártott. A mozdony gyártása 1968-ban kezdődött, egy igény válaszaként, hogy hatékonyabb és erősebb dízelmozdonyok álljanak rendelkezésre a vasúti társaságok számára. Az EMD az Egyesült Államokban, Illinois állam La Grange városában gyártotta ezt a típust, amelyet elsősorban az amerikai piacra szántak. Az SD39-et a Santa Fe Railway és a Southern Railway társaságok is megrendelték, összesen 54 példány készült belőle.

Technikai jellemzők

Az EMD SD39 egy dízel-elektromos mozdony, amelyet főként teherforgalomra szántak. A jármű egy 2300 lóerős EMD 645E3 motorral rendelkezik, amely hatalmas húzóerőt biztosít. A mozdony tengelyelrendezése C-C, ami azt jelenti, hogy hat tengelye van, mindegyik hajtott. Az SD39 maximális sebessége 105 km/h, ami a teherforgalom szempontjából megfelelő teljesítményt nyújt. A mozdony hossza körülbelül 20,56 méter, ami lehetővé teszi a manőverezést a különböző vasúti környezetekben. A vezérlőrendszer teljesen automatikus, a modern kor követelményei szerint.

Szolgálati történelem

Az SD39 mozdonyok számos amerikai vasúttársaságnál álltak szolgálatban, közismerten megbízható teljesítményük és tartósságuk miatt. Jelentős szerepet játszottak a teherszállításban, főként a hegyvidéki és hosszú távú útvonalakon. A mozdonyok szolgálatát jelentős modernizációk és felújítások kísérték, melyeknek köszönhetően több példány hosszabb ideig maradhatott forgalomban. Az SD39-eket a 1980-as évekre fokozatosan vonták ki, helyüket modernebb és gazdaságosabb típusok vették át.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Néhány SD39 megmaradt példányait ma vasúti múzeumokban találhatjuk, ahol az érdeklődők megtekinthetik a vasúti technológia ezen ikonikus darabját. Jelenleg az Egyesült Államokban több helyen is fellelhető működőképes példány, amelyek nosztalgiautakon vesznek részt, lehetőséget adva a vasútrajongóknak, hogy a régi idők hangulatát újraélhessék.

Érdekességek és kulturális hatás

Az SD39 modellek különösen népszerűek a vasútmodell-készítők körében. Számos gyártó kínál méretarányos modelleket, melyek hobbi vasúti pályákon népszerűek. Bár a mozdony nem kapott különösebb figyelmet a filmes vagy irodalmi alkotásokban, a vasúti kultúrában jelentős helyet foglal el, mint egy megbízható és robusztus teherszállító jármű.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 2300 lóerő
Tengelyelrendezés C-C
Maximális sebesség 105 km/h
Hossz 20,56 méter

Hivatkozások

EMD SD39 a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google