Történeti háttér és gyártás
Az EMD SD40X egy kísérleti dízelmozdony, amelyet az Electromotive Division (EMD) fejlesztett ki. Az EMD a General Motors egyik részlege volt, és a mozdonyt az 1960-as években, pontosabban 1964-ben gyártotta. Az SD40X modelleket az EMD a dízelkorszak csúcsának idején vezette be, hogy bemutassa a 645-es motorokat, amelyek a következő generációs mozdonyok alapjai lettek.
A mozdonyt főként az Egyesült Államok vasúttársaságai számára készítették, próbálva kielégíteni a megnövekedett teljesítmény- és hatékonyságigényeket. Az EMD SD40X mozdonyokkal a vasúttársaságok a kor modern dízeltechnológiáit próbálták ki. Az SD40X nem volt széles körben gyártott, mivel eredetileg kísérleti modellek voltak.
Technikai jellemzők
Az EMD SD40X dízelmozdony hajtásrendszere dízeles alapú. A mozdonyba a 645E3 típusú motor került, amely az EMD új fejlesztése volt akkoriban. A mozdony tengelyelrendezése C-C, ami azt jelenti, hogy hat tengelye van, mindegyik alváz irányába párhuzamosan van elhelyezve.
- Teljesítmény: A mozdony teljesítménye körülbelül 3000 lóerő (2237 kW).
- Maximális sebesség: Az SD40X által elérhető maximális sebesség 105 km/h.
- Méretek: Az SD40X hossza körülbelül 20,57 méter.
- Fékrendszer: A mozdony légfékrendszerrel volt felszerelve.
Szolgálati történelem
Az EMD SD40X mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államok vasúttársaságai használták kísérleti célokra. Bár kifejezetten szolgálati mozdonyként nem terjedtek el széles körben, az SD40X a későbbi SD40 modellek fejlesztésének alapjául szolgált. Az SD40X példányai segítettek a vasúttársaságoknak megérteni az új technológiák és motorok előnyeit, és azok alkalmazási lehetőségeit.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Nincs információ arról, hogy az EMD SD40X modellek közül bármelyik megmaradt volna, vagy hogy múzeumokban lenne kiállítva. Mivel kísérleti mozdonyokról van szó, valószínű, hogy ezek a mozdonyok az idők során bontásra kerültek.
Érdekességek és kulturális hatás
Az EMD SD40X mozdonyok különösen jelentősek voltak a vasúti technológia fejlődése szempontjából, mivel ezek az első példányok között voltak, amelyek az új 645-ös motorral működtek. Ezen mozdonyok fejlesztése megalapozta a későbbi, kereskedelmi forgalomban is elérhető SD40 modelleket, amelyek rendkívül népszerűvé váltak a világ vasúttársaságai körében.
Műszaki adatlap
| Járműtípus | Dízelmozdony |
| Meghajtás | Dízel |
| Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
| Teljesítmény | 3000 lóerő (2237 kW) |
| Maximális sebesség | 105 km/h |
| Hossz | 20,57 méter |
| Tengelyelrendezés | C-C |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_SD40X
Képek
Források: Wikipédia, Google










