Történeti háttér és gyártás
Az EMD SDP40 egy dízelmozdony, amelyet az Electro-Motive Division (EMD) gyártott. Az első példányok 1966-ban készültek el. A mozdonyt kifejezetten az amerikai piacra fejlesztették ki, azzal a céllal, hogy kielégítse a személyszállító vonatok számára növekvő teljesítmény- és megbízhatósági igényeket. A mozdony fő megrendelője az Amtrak előtti érában a Great Northern Railway volt, amely különösen a hosszú távú, elővárosi vonalak kiszolgálására szánt járművet keresett.
A gyártási időszak 1966-tól 1970-ig tartott, ez idő alatt összesen 20 példány készült ebből a típusról.
Technikai jellemzők
Az EMD SDP40 egy dízelmeghajtású mozdony, amelyet a General Motors EMD által kifejlesztett 16-645E3 típusú dízelmotor hajt. A mozdony maximális teljesítménye 3,000 lóerő, optimális hatékonyságot nyújtva a személyszállító vonatok számára.
- Tengelyelrendezése: C-C, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázon három hajtott tengely van.
- Maximális sebessége körülbelül 160 km/h.
- A mozdony hossza 20,98 méter.
- A hajtásrendszer mellett az SDP40-eket dinamikus fékekkel is felszerelték, ami különösen fontos a hegyi vonalakon történő közlekedés során.
Szolgálati történelem
Az EMD SDP40 mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államok vasúttársaságai, például a Great Northern Railway és később a Burlington Northern használta. A mozdonyok főként személyszállító szolgálatban álltak, de teherforgalomban is alkalmazták őket.
A mozdonyok a későbbi években is megbízhatónak bizonyultak, sok esetben átalakításon estek át, hogy megfeleljenek a modern kor követelményeinek. A 1980-as években több példányt is kivontak a forgalomból, de néhány továbbra is szolgálatban maradt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az EMD SDP40 mozdonyokból néhány példányt sikerült megőrizni, és múzeumokban kiállítani. Az egyik ilyen mozdony a Iron Horse Railroad Museum részét képezi, ahol a látogatók megtekinthetik a mozdonyt és megismerhetik történelmét.
Érdekességek és kulturális hatás
Az SDP40 mozdony nemcsak az amerikai vasút történetében játszott fontos szerepet, hanem a modellvasút-rajongók körében is népszerűvé vált. Több modellvasút-gyártó is készített méretarányos változatokat ebből a típusból, lehetőséget adva a vasút szerelmeseinek, hogy saját pályájukon is találkozhassanak vele.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Maximális teljesítmény | 3,000 lóerő |
Maximális sebesség | 160 km/h |
Tengelyelrendezés | C-C |
Hossz | 20,98 méter |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_SDP40
Képek
Források: Wikipédia, Google