SD45 (EMD) dízelmozdony

Az SD45 (EMD) dízelmozdony az 1960-as évek technológiai újdonságaként kápráztatta el a vasút szerelmeseit, a 3600 lóerős motorjával pedig a nehéz tehervonatok meghatározó erejévé vált.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD SD45 egy dízelmozdony, amelyet az Electro-Motive Division (EMD) fejlesztett ki. A mozdony 1965-ben debütált, azzal a céllal, hogy a vasúttársaságok számára nagy teljesítményű és megbízható szolgáltatást biztosítson. A gyártás időszaka 1966-tól 1971-ig tartott, ezen idő alatt körülbelül 1 260 darabot gyártottak belőle. A mozdonyt különböző észak-amerikai vasúttársaságok üzemeltették a nagy kapacitású teherszállításokhoz.

Technikai jellemzők

Az EMD SD45 egy dízelmozdony, amely egy 20 hengeres EMD 645E3 motorral lett felszerelve, melynek teljesítménye 3 600 lóerő. A mozdony Co-Co tengelyelrendezéssel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy hat tengelye van, és mindegyik hajtott. A maximális sebessége körülbelül 105 km/h. Az SD45 fizikai méretei közé tartozik a 20,98 méteres teljes hossz. A dízelmozdonyt eredetileg teherszállításra tervezték, így személyszállító kapacitással nem rendelkezik.

Szolgálati történelem

Az EMD SD45 mozdonyt széles körben használták az Egyesült Államokban és Kanadában. Számos vasúttársaság, köztük a Southern Pacific, Santa Fe, és a Burlington Northern üzemeltette. Kezdetben a mozdonyokat teherszállításra használták, de idővel a technikai újítások és a nagyobb hatékonyságú modellek elterjedése miatt sok példány modernizációs és átalakítási folyamaton ment keresztül. Az 1980-as és 1990-es években a mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból, de néhány még ma is szolgálatban van, módosított formában.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több EMD SD45 mozdony megőrzött példányként található meg különböző múzeumokban és vasúti társaságok nosztalgiaflottájában. Az Egyesült Államokban néhány ilyen mozdonyt működőképes állapotban tartottak fenn, például a Railway & Locomotive Historical Society-nél. Ezeket gyakran kiállítják vasúti rendezvényeken és nosztalgiavonatok részét képezik.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EMD SD45-öt gyakran említik a vasúti történészek és rajongók körében a 20 hengeres motorja és az ahhoz kapcsolódó teljesítménye miatt. Bár a motor nagy teljesítményű volt, sok karbantartást igényelt, ami egyes vasúttársaságok számára kihívást jelentett. A mozdony népszerű a modellvasút-készítők körében is, több vasúti modellező cég készített róla kicsinyített másolatokat.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 3 600 lóerő
Tengelyelrendezés Co-Co
Maximális sebesség 105 km/h
Hossz 20,98 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_SD45

Képek

Források: Wikipédia, Google