F45 (EMD) dízelmozdony

Az F45 (EMD) dízelmozdony a vasúti szállítás történetében jelentős szerepet játszott, modern kialakításának és megbízhatóságának köszönhetően számos országban vált kedveltté a teherforgalomban.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD F45 dízelmozdonyt az Electro-Motive Division, azaz az EMD, egy amerikai mozdonygyártó vállalat fejlesztette ki és gyártotta. Az F45 mozdony 1968-ban került gyártásra, válaszként a vasutak igényeire, amelyek egy erős és megbízható, fővonali dízel-elektromos mozdonyt kerestek. Az EMD azért hozta létre az F45 sorozatot, hogy kielégítse a vasúttársaságok növekvő igényeit egy nagy teljesítményű mozdony iránt, amely képes megbirkózni a hosszú és nehéz tehervonatokkal.

A mozdonyt konkrétan a Santa Fe Railway és a Great Northern Railway számára fejlesztették ki, ezek a vasúttársaságok voltak a fő megrendelői. Az EMD F45 gyártása 1968-ban kezdődött, és összesen 86 darabot gyártottak belőle. A mozdonyok gyártása során nagy hangsúlyt fektettek a teljesítmény és a megbízhatóság növelésére, ami különösen fontos volt a szélsőséges időjárási körülmények között működő vonalak esetében.

Technikai jellemzők

Az EMD F45 egy dízelmozdony, amely dízel-elektromos hajtásrendszerrel rendelkezik. A mozdony főbb technikai jellemzői közé tartozik a 3600 lóerős teljesítmény, amely lehetővé tette a hosszú és nehéz vonatok vontatását. A tengelyelrendezése C-C, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázon három tengely található, mindegyik saját vontatómotorral.

A maximális sebessége körülbelül 105 km/h, amely elegendő volt a vonalak ellátásához és a hatékony teherszállításhoz. Az F45 mozdony hossza megközelítőleg 20 méter, magassága pedig körülbelül 4,6 méter. A mozdony tervezése során figyelembe vették azt is, hogy a nagyobb sebességeknél is stabil legyen, és megbízhatóan működjön.

Szolgálati történelem

Az EMD F45 mozdonyokat elsősorban az USA területén használták, különösen a Santa Fe Railway és a Great Northern Railway vonalain. Kiemelkedő teljesítményük miatt népszerűek voltak a teherszállításban, de időnként előfordultak a személyszállító vonatok élén is.

A mozdonyokat az 1980-as évek végéig aktívan használták, majd fokozatosan elkezdték kivonni őket a forgalomból, ahogy újabb és modernebb mozdonyok váltak elérhetővé. Az F45-ök megbízhatóságuknak köszönhetően viszonylag kevés műszaki problémát okoztak, és szolgálati idejük alatt jól teljesítettek a nagy forgalmú vonalakon.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Néhány F45 mozdonyt megőriztek, és ma már múzeumok tulajdonát képezik. Például a Kalifornia Állami Vasúti Múzeumban is található egy megőrzött F45, amely a látogatók számára lehetőséget biztosít arra, hogy betekintést nyerjenek a múlt század közepének vasúti technológiájába.

Érdekességek és kulturális hatás

Az F45 mozdony különleges helyet foglal el a vasútmodellezők körében is. Számos modellgyártó készített méretarányos másolatokat a mozdonyról, amelyek igen népszerűek a gyűjtők között. A mozdonyok robusztus kialakítása és ikonikus megjelenése hozzájárult ahhoz, hogy az F45 a vasútmodellezés egyik kedvelt darabjává váljon.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 3600 lóerő
Tengelyelrendezés C-C
Maximális sebesség 105 km/h
Hossz 20 méter
Magasság 4,6 méter

Hivatkozások

További információ a következő linken érhető el.

Képek

Források: Wikipédia, Google