Történeti háttér és gyártás
Az EMD F40PH-2M mozdony az Electro-Motive Division (EMD) dízel elektromos mozdonya, amelyet először 1975-ben mutattak be. Az EMD a General Motors egykori leányvállalata, amely világszerte ismert mozdonyok gyártásáról. Az F40PH sorozatot kifejezetten a személyszállító vonatok igényeinek kielégítésére fejlesztették ki, különösen az Egyesült Államok vasúti piacára. Az Amtrak volt az egyik legnagyobb megrendelője ennek a típusnak, amit az elővárosi és a távolsági vonatoknál is alkalmaztak.
Technikai jellemzők
Az EMD F40PH-2M egy dízel-elektromos mozdony, amely számos modern technikai újítással rendelkezett a megjelenésekor. A mozdony egy EMD 645E3B típusú motorral van felszerelve, amely 16 hengeres és 3000 lóerős teljesítményt biztosít. A maximális sebessége 177 km/h, ami különösen alkalmassá tette személyszállító vonatok vontatására. A mozdony tengelyelrendezése B-B típusú, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóváz két tengellyel rendelkezik. A fékrendszere levegő alapú, ami jól bevált a nehéz vonatok megállításához szükséges erő biztosítására.
Szolgálati történelem
Az EMD F40PH-2M mozdonyokat az Amtrak mellett más vasúttársaságok is használták az Egyesült Államokban és Kanadában. Ezek a mozdonyok hosszú éveken át szolgáltak, és fontos szerepet játszottak az észak-amerikai személyszállításban. Az 1990-es évek végére azonban a technológiai fejlődés és az újabb mozdonytípusok megjelenése miatt sok F40PH-2M mozdonyt kivontak a forgalomból vagy átalakítottak más feladatokra.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Több F40PH mozdony megőrzésre került, és ma is megtekinthetők különféle vasúti múzeumokban az Egyesült Államokban. Mivel történelmileg fontos járművek, néhány mozdony részt vesz nosztalgiavonatokban és más kulturális rendezvényeken, fenntartva ezzel a vasúti történelem egy darabját az érdeklődők számára.
Érdekességek és kulturális hatás
Az EMD F40PH-2M mozdonyok jelentős kulturális hatással bírtak, gyakran szerepeltek filmekben és tévésorozatokban, ahol a vasúti közlekedés egy-egy jelenetét kívánták ábrázolni. Modellvasúti gyártók is készítettek méretarányos verziókat ezekből a mozdonyokból, ami különösen népszerűvé tette őket a vasútmodellezők körében. Az ikonikus megjelenés és a megbízhatóság miatt ezek a mozdonyok rajongói kultúrát alakítottak ki maguk körül.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Teljesítmény | 3000 lóerő |
Maximális sebesség | 177 km/h |
Tengelyelrendezés | B-B |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google