NF110 (EMD) dízelmozdony

Az NF110 (EMD) dízelmozdony a kanadai vasút fejlődését támogatta az 1950-es években, megbízhatóságával és hatékonyságával hódítva meg a pályákat.

Történeti háttér és gyártás

A GMD NF110 egy dízelmozdony, amelyet a General Motors Diesel (GMD) kanadai leányvállalata gyártott. Az 1950-es évek elején fejlesztették ki, hogy kielégítsék a kanadai Newfoundland szigetén működő vasúti szolgáltatások igényeit. A mozdonyt 1952-ben kezdte gyártani a GMD Londonban, Ontario államban.

A mozdonyt a Newfoundland-i vasút (Newfoundland Railway) számára rendelték meg, amely akkoriban szükségesnek tartotta a gőzvontatásról dízelvontatásra való átállást, hogy javítsa a hatékonyságot és csökkentse az üzemeltetési költségeket. Az NF110 összesen 9 darab példányban készült el, és ezek mindegyikét a Newfoundland vasút számára szállították le.

Technikai jellemzők

Az NF110 mozdony dízelmotorral működik, ami akkoriban modern és innovatív technológiának számított. A mozdony 12 hengeres dízelmotorral van felszerelve, amely 1200 lóerős teljesítményre képes. A tengelyelrendezése A1A-A1A típusú, ami azt jelenti, hogy az első és a harmadik tengelye hajtott, míg a középső tengely szabadon futó.

Az NF110 maximális sebessége körülbelül 97 km/h volt. A mozdony méretei között szerepel a hosszúsága, amely 15,34 méter. A mozdonyt személy- és tehervonatok vontatására egyaránt használták, köszönhetően a rugalmas és erős konstrukciójának.

Szolgálati történelem

Az NF110 mozdonyokat kizárólag Kanadában, a Newfoundland vasúton használták. Az 1950-es években és az 1960-as évek elején a mozdonyok sikeresen teljesítettek személy- és tehervonati szolgálatban. A dízeltechnológia bevezetésével a vasút képes volt csökkenteni az üzemanyag- és karbantartási költségeket, valamint növelte a szolgáltatások megbízhatóságát.

A mozdonyokat az 1970-es évek elejére fokozatosan kivonták a forgalomból, ahogy a modern dízelmozdonyok és vasúti járművek megjelentek a piacon.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az NF110 mozdonyok közül jelenleg egyetlen megőrzött példány sem áll múzeumban vagy nosztalgiaszolgálatban. Az összes legyártott mozdonyt végül selejtezték.

Érdekességek és kulturális hatás

Annak ellenére, hogy az NF110 mozdonyok nem maradtak meg működőképes állapotban, a rajongók és modellezők körében népszerűek. Modellvasúti változatai elérhetők a vasútmodellezés piacán, és gyakran szerepelnek kiállításokon és gyűjtői körökben.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/GMD_NF110

Képek

Források: Wikipédia, Google