GL26AC (EMD) dízelmozdony

A GL26AC (EMD) dízelmozdony a vasúti közlekedés meghatározó eleme, melyet kiemelkedő teljesítménye és megbízhatósága tett népszerűvé a világ számos pontján.

Történeti háttér és gyártás

A GL26AC dízelmozdony, közismertebb nevén a Queensland Railways 2150 osztály, az EMD (Electro-Motive Diesel) által gyártott dízel-villamos mozdonyok egy sorozata. Az 1970-es évek végére a Queensland Railways szükségét érezte egy nagyobb teljesítményű mozdony beszerzésének, amely különösen a nehéz tehervonatok húzására lett volna alkalmas. Az EMD, egy neves amerikai mozdonygyártó vállalat, 1978-ban kezdte meg a sorozat gyártását azzal a céllal, hogy megfeleljen az ausztrál vasúti hálózat speciális igényeinek.

A sorozat összesen 13 példánya készült, és mindet a Queensland Railways számára szállították. A mozdonyok gyártását az EMD londoni, kanadai gyáregységében végezték.

Technikai jellemzők

A GL26AC mozdonyok dízel-villamos meghajtásúak, azaz a dízelmotor által termelt elektromos energiát használják a meghajtásra. A mozdonyok teljesítménye 2460 lóerő, amely elegendő a nehéz teherszállító szolgálatokhoz.

  • Tengelyelrendezés: Co-Co
  • Maximális sebesség: körülbelül 100 km/óra
  • Hajtásrendszer: Dízel-villamos
  • Méretek: hossza 18,05 m, szélesség 2,9 m, magasság 3,81 m
  • Futómű: Hat tengelyen elhelyezkedő különálló villamos motorok
  • Fékrendszer: Légfékrendszer

Szolgálati történelem

A GL26AC mozdonyokat elsősorban Queenslandben, Ausztráliában használták. Az évek során kiválóan teljesítettek a teherszállító szolgálatokban. A mozdonyokat az 1990-es évek végén kezdte ki a forgalomból a Queensland Railways, mivel újabb és modernebb mozdonyok érkeztek. Ezért a 2000-es évek elején a legtöbb példányt selejtezték.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A 2150 osztály néhány példánya továbbra is fennmaradt, és különféle vasúti múzeumokban találhatóak meg Ausztráliában. Ezek a megőrzött darabok időnként nosztalgiavonatokban is részt vesznek, bemutatva a közönségnek a múlt vasúti technológiáit.

Érdekességek és kulturális hatás

A Queensland Railways 2150 osztályú mozdonyok nemcsak a vasúttörténeti múzeumokban népszerűek, hanem a modellvasút-rajongók körében is. Különféle gyártók készítettek róluk méretarányos modelleket, amelyek népszerűek a gyűjtők körében. Ezek a modellek gyakran szerepelnek a vasúti kiállításokon, bemutatva a mozdony történetét és technikai jellemzőit.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Gyártási év 1978
Maximális teljesítmény 2460 lóerő
Maximális sebesség 100 km/óra
Hossz 18,05 m
Szélesség 2,9 m
Magasság 3,81 m

Hivatkozások

Queensland Railways 2150 Class – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google