Történeti háttér és gyártás
A GL26AC dízelmozdony, közismertebb nevén a Queensland Railways 2150 osztály, az EMD (Electro-Motive Diesel) által gyártott dízel-villamos mozdonyok egy sorozata. Az 1970-es évek végére a Queensland Railways szükségét érezte egy nagyobb teljesítményű mozdony beszerzésének, amely különösen a nehéz tehervonatok húzására lett volna alkalmas. Az EMD, egy neves amerikai mozdonygyártó vállalat, 1978-ban kezdte meg a sorozat gyártását azzal a céllal, hogy megfeleljen az ausztrál vasúti hálózat speciális igényeinek.
A sorozat összesen 13 példánya készült, és mindet a Queensland Railways számára szállították. A mozdonyok gyártását az EMD londoni, kanadai gyáregységében végezték.
Technikai jellemzők
A GL26AC mozdonyok dízel-villamos meghajtásúak, azaz a dízelmotor által termelt elektromos energiát használják a meghajtásra. A mozdonyok teljesítménye 2460 lóerő, amely elegendő a nehéz teherszállító szolgálatokhoz.
- Tengelyelrendezés: Co-Co
- Maximális sebesség: körülbelül 100 km/óra
- Hajtásrendszer: Dízel-villamos
- Méretek: hossza 18,05 m, szélesség 2,9 m, magasság 3,81 m
- Futómű: Hat tengelyen elhelyezkedő különálló villamos motorok
- Fékrendszer: Légfékrendszer
Szolgálati történelem
A GL26AC mozdonyokat elsősorban Queenslandben, Ausztráliában használták. Az évek során kiválóan teljesítettek a teherszállító szolgálatokban. A mozdonyokat az 1990-es évek végén kezdte ki a forgalomból a Queensland Railways, mivel újabb és modernebb mozdonyok érkeztek. Ezért a 2000-es évek elején a legtöbb példányt selejtezték.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A 2150 osztály néhány példánya továbbra is fennmaradt, és különféle vasúti múzeumokban találhatóak meg Ausztráliában. Ezek a megőrzött darabok időnként nosztalgiavonatokban is részt vesznek, bemutatva a közönségnek a múlt vasúti technológiáit.
Érdekességek és kulturális hatás
A Queensland Railways 2150 osztályú mozdonyok nemcsak a vasúttörténeti múzeumokban népszerűek, hanem a modellvasút-rajongók körében is. Különféle gyártók készítettek róluk méretarányos modelleket, amelyek népszerűek a gyűjtők körében. Ezek a modellek gyakran szerepelnek a vasúti kiállításokon, bemutatva a mozdony történetét és technikai jellemzőit.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Gyártási év | 1978 |
Maximális teljesítmény | 2460 lóerő |
Maximális sebesség | 100 km/óra |
Hossz | 18,05 m |
Szélesség | 2,9 m |
Magasság | 3,81 m |
Hivatkozások
Queensland Railways 2150 Class – Wikipedia
Képek
Források: Wikipédia, Google