Történeti háttér és gyártás
A U20C1 (GE) elektromos mozdony, más néven a South African Class 32-200, 1966-ban készült. A mozdonyokat a General Electric (GE) gyártotta az akkoriban fokozódó közlekedési igények kielégítésére. A Dél-afrikai Vasúttársaság (South African Railways, SAR) volt a megrendelő. A locomotívokat kifejezetten Dél-Afrika vasúti hálózatának fejlesztésére szánták, hogy támogassák a növekvő személy- és teherszállítást. A GE Schenectadyban, New York államban, az Egyesült Államokban gyártotta őket. Összesen 100 darabot rendeltek meg a sorozatból.
Technikai jellemzők
A U20C1 mozdonyok dízel-villamos hajtásúak, ami azt jelenti, hogy a dízelmotor által termelt energia egy generátoron keresztül elektromos árammá alakul, amely a vonat kerekeit meghajtja. A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 100 km/h. Tengelyelrendezésük C-C, ami azt jelenti, hogy hat tengelyük van, mindegyiken külön meghajtással. A mozdonyok hossza körülbelül 18 méter, és teljes tömege közel 108 tonna. Az üzemanyag-tartály kapacitása 6000 litert tesz ki, amely lehetővé teszi hosszabb hatótávolságú működést, különösen Dél-Afrika kiterjedt vasúti hálózatán.
Szolgálati történelem
A South African Class 32-200 mozdonyok a Dél-afrikai Vasúttársaság szolgálatában álltak, ahol főként hosszú távú tehervonatok vontatására használták őket. Különösen a félreesőbb területeken voltak nélkülözhetetlenek, ahol a vasúti infrastruktúra kiépítése hangsúlyozottan fontos volt az ország gazdasági növekedése szempontjából. A mozdonyok megbízhatóságukról és tartósságukról voltak ismertek, ami lehetővé tette, hogy hosszú időn keresztül hatékonyan szolgáljanak. A mozdonyokat az idők folyamán modernizálták, hogy megfeleljenek az aktuális technológiai követelményeknek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A U20C1 mozdonyok közül néhányat megőriztek, és különböző múzeumokban tekinthetők meg. Ezek közé tartozik a dél-afrikai vasúti múzeum is, ahol az érdeklődők megismerhetik a mozdonyok történetét és szerepét az ország vasúti fejlődésében. Bár már nem működnek aktívan, nosztalgikus értékük miatt a vasúti rajongók körében kedvelt kiállítási darabok.
Érdekességek és kulturális hatás
A mozdonyok a dél-afrikai ipari fejlődés szimbolumává váltak, és a helyi köznyelvben gyakran a „munka lovaként” emlegették őket tartósságuk és megbízhatóságuk miatt. Bár nem tettek szert széleskörű nemzetközi hírnévre, lokálisan mégis fontos részei lettek a vasúti élménynek. Modellvasúti gyártók is készítettek replikákat a mozdonyokról, lehetővé téve a rajongók számára, hogy saját pályáikon is élvezhessék a dél-afrikai vasút ikonikus elemeit.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Hibrid |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1966 |
Tengelyelrendezés | C-C |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Hossz | 18 méter |
Tömeg | 108 tonna |
Üzemanyag kapacitás | 6000 liter |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Class_32-200
Képek
Források: Wikipédia, Google