S-1 (GE) elektromos mozdony

Az S-1 (GE) elektromos mozdony a 20. század eleji vasúti innováció egy emlékezetes példája, mely jelentős szerepet játszott az amerikai vasúti közlekedés fejlődésében.

Történeti háttér és gyártás

Az S-1 (GE) elektromos mozdonyt a General Electric tervezte és gyártotta 1904-ben. Az S-1 mozdonyok az elektromos hajtású vonatok korai megjelenési formái közé tartoznak, amelyeket elsősorban a vasúti közlekedés hatékonyságának és tisztaságának növelése érdekében fejlesztettek ki. A New York Central Railroad volt a fő megrendelője, amely a Manhattanben lévő elektromos közlekedési igények kielégítésére használta. Az S-1 típusból összesen 36 darabot gyártottak.

Technikai jellemzők

Az S-1 mozdony elektromos hajtású volt, amely lehetővé tette a csendes és kipufogógáz-mentes üzemelést. A mozdony tengelyelrendezése Bo-Bo, amely négy hajtott tengelyt jelent. Maximális sebessége 85 km/h volt, ami a korai 20. század elején jelentős teljesítménynek számított. A mozdonyok kompakt méretük miatt ideálisak voltak a városi szolgáltatásokhoz, de pontos méreteik, például a hossz és a magasság, nem szerepelnek a forrásban.

Szolgálati történelem

Az S-1 mozdonyok főként New York City-ben, a Grand Central Terminal és az északi külvárosi területek között közlekedtek. Elsődleges szerepük az elővárosi személyszállítás volt. A mozdonyok megbízhatóságukról voltak híresek, és több évtizeden keresztül szolgáltak, míg végleg ki nem vonták őket a forgalomból az 1950-es évek közepén. A gépek korszerűbb elektromos mozdonyok megjelenésével kerültek fokozatosan kivonásra.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Bár az S-1 mozdonyok többségét leselejtezték, egyes példányok megőrzésre kerültek. Ezek közül néhány múzeumokban található meg, ahol a látogatók megtekinthetik az elektromos hajtás korai példáit. Az egyik ismert megőrzött darab a New York Transit Museum gyűjteményében található.

Érdekességek és kulturális hatás

Az S-1 mozdony, mint a korai elektromos mozdonyok egyik példája, jelentős hatással volt a városi vasúti közlekedés fejlődésére. Bár nincsenek dokumentált film- vagy könyvszereplései, a modellvasutak szempontjából érdekes lehet a mozdony korai jellegzetességei miatt. A General Electric S-1 mozdonyai népszerű témák a vasúti rajongók körében a technológiai innováció és a városi közlekedés története iránti érdeklődés miatt.

Tulajdonság Érték
Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

NYC S-Motor – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google