KkStB 73 gőzmozdony

A KkStB 73 gőzmozdony jelentős szerepet játszott az Osztrák-Magyar Monarchia vasúti közlekedésében, kiemelkedve a hatékony áruszállítás terén a 20. század elején.

Történeti háttér és gyártás

A KkStB 73 sorozatú gőzmozdonyait az Osztrák Államvasutak (k. k. österreichische Staatsbahnen, rövidítve KkStB) számára fejlesztették ki 1885-ben. A kor technológiai igényei és az ipari forradalom hatásai szükségessé tették a vasúti szállítás korszerűsítését, ami gyorsabb és erőteljesebb mozdonyok tervezését inspirálta. Az ilyen típusú mozdonyok célja a hatékonyabb személy- és teherforgalom lebonyolítása volt. A KkStB 73-at a Staatseisenbahn-Gesellschaft (StEG) gyártotta.

Technikai jellemzők

A KkStB 73 sorozatú mozdony gőzhajtású volt, ami az energia termelésének és mozgatásának egyik leghatékonyabb módja volt akkoriban. A mozdonyok tengelyelrendezése 2-6-0 volt, ami egy háromtengelyű hajtott futóművet jelentett. A mozdonyok kialakítása lehetővé tette a gyors és biztonságos üzemeltetést. Maximális sebességéről, hatótávolságáról és egyéb részletes technikai paraméterekről nem található adat a megadott forrásban.

Szolgálati történelem

A KkStB 73 sorozatot elsősorban az Osztrák-Magyar Monarchiában használták. Ezek a mozdonyok jelentős szerepet játszottak mind a személy-, mind a teherforgalomban a régióban. A mozdonyok üzemben tartása az első világháború után is folytatódott, de pontos kivonási dátumokról nincs adat. A háború utáni politikai és gazdasági változások is befolyásolták a mozdonyok sorsát, feltehetően több darab más országokhoz került.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A KkStB 73 sorozatú mozdonyok között nincs tudomásunk megőrzött, kiállításon vagy nosztalgiavasúton működő példányról. A forrás nem említ megőrzött vagy múzeumban kiállított mozdonyt.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a KkStB 73 sorozat nem a legismertebb mozdony, az Osztrák-Magyar Monarchia vasúti történetében jelentős szerepet töltött be. A korszak vasúti modellezői és gyűjtői körében ismert lehet, de nem tér el különleges becenevek vagy kulturális emlékek tekintetében. Modellvasúti változatok esetleges létezéséről nem található adat a megadott forrásban.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Tengelyelrendezés 2-6-0

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google