Történeti háttér és gyártás
Az NZR N osztályú gőzmozdonyok Új-Zéland vasúti közlekedésének jelentős darabjai közé tartoznak. Ezeket a gőzmozdonyokat 1885-ben gyártották, és a szükségük az Új-Zéland gyorsan fejlődő vasúthálózatának kielégítésére épült. A mozdonyok tervezését és gyártását az Avonside Engine Company végezte, Bristolban, az Egyesült Királyságban.
Összesen 10 darab N osztályú mozdony készült, amelyek az Új-Zélandi Vasúttársaság számára készültek, hogy javítsák a sziget szerte történő áruszállítást. Az N osztályú mozdonyokat az új-zélandi állam rendelte meg, hogy a helyi teherszállítási igényeket kielégítsék.
Technikai jellemzők
Az N osztályú gőzmozdonyok gőzhajtásúak voltak, melyek a kor technológiai színvonalának megfelelően működtek. A mozdonyok tengelyelrendezése 2-6-2 volt, ami azt jelentette, hogy a szerelvény két vezető tengellyel, hat hajtott tengellyel, és két utántartó tengellyel rendelkezett.
- Teljesítmény: A mozdonyok megfelelő teljesítményt nyújtottak a közepes távolságú teher- és személyszállítási feladatokhoz.
- Maximális sebesség: Nem áll rendelkezésre pontos adat, de a korabeli gőzmozdonyokra jellemző sebességet nyújtotta.
- Méretek: Az N osztályú mozdonyok mérete biztosította az optimális egyensúlyt a teherszállítás és hatékonyság között.
Szolgálati történelem
Az N osztályú gőzmozdonyok Új-Zélandon szolgáltak, ahol a vasúthálózat bővülése miatt számos különböző típusú szolgáltatásban álltak. A mozdonyokat elsősorban tehervonatok vontatására használták, de időnként személyszállító vonatokban is részt vettek.
A mozdonyok fokozatosan kerültek kivonásra a forgalomból, ahogy a vasúti technológia fejlődött és újabb mozdonytípusok jelentek meg. A pontos kivonásuk ideje azonban nem szerepel a forrásokban.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos az NZR N osztályú mozdonyokból egyetlen példány sem maradt fenn eredeti állapotban. Nem találhatók múzeumban vagy nosztalgiajáratokban. Ez sajnálatos módon a vasúttörténelem egy jelentős részének elvesztését jelenti.
Érdekességek és kulturális hatás
Az NZR N osztályú mozdonyok nem váltak a modellvasúti kultúra központi darabjaivá, hiszen nem maradtak fenn példányok, amelyek alapján pontos modell készülhetett volna. Ennek ellenére a vasúttörténet iránt érdeklődők körében az N osztályok ismertsége továbbra is fennáll, mint az új-zélandi vasúti fejlődés korai időszakának fontos szereplője.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Gyártási év | 1885 |
Tengelyelrendezés | 2-6-2 |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/NZR_N_class
Képek
Források: Wikipédia, Google