Bavarian D VIII gőzmozdony

A Bavarian D VIII gőzmozdony a bajor vasutak történetének jellegzetes darabja, amely az 1890-es évek végén jelent meg, és kiemelkedő szerepet játszott a regionális forgalom fellendítésében.

Történeti háttér és gyártás

A Bavarian D VIII gőzmozdonyt a 19. század végén fejlesztették ki, pontosabban 1888-ban készítették. Ezt a típusú mozdonyt a Bajor Államvasutak (Königliche Bayerische Staats-Eisenbahnen) számára tervezték. A gyártási igény azért merült fel, hogy a regionális és helyi vonalakon hatékonyan tudjanak közlekedni kisebb vonatokat, különösen a Bajorország hegyvidéki területein. A gyártást a Krauss gyár végezte, amely a bajorországi Münchenben található. Összesen 159 darabot gyártottak ebből a típusból, hogy kielégítsék a növekvő közlekedési igényeket az adott régióban.

Technikai jellemzők

A Bavarian D VIII gőzmozdony egy egyszerű, de hatékony kialakítással rendelkezett. Gőzhajtású volt, amely abban a korban elterjedt technológiának számított a vasúti közlekedésben. A mozdony kétcsatlós tengelyelrendezéssel (0-4-0) készült, ami azt jelentette, hogy nem voltak előfutó vagy utófutó tengelyei, csak a hajtott tengelyek. Maximális sebessége körülbelül 45 km/h volt, ami elegendő volt a kívánt feladatok elvégzéséhez. A mozdony teljesítménye elegendő volt az akkori könnyű személy- és tehervonatok vontatására a regionális vonalakon. Tartályos kialakítása miatt nem volt szüksége külön szén- és vízkocsira.

Szolgálati történelem

A Bavarian D VIII mozdonyok elsősorban a Bajor Államvasutaknál szolgáltak, ahol helyi és regionális személyszállítási feladatokat láttak el. Jellemzően elővárosi és rövidebb távolságú vonalakon közlekedtek, különösen hegyvidéki területeken, ahol a könnyebb súlyuk és kompakt méretük előnyösnek bizonyult. A mozdonyok az 1920-as évekig voltak aktív szolgálatban, ekkor kezdték el fokozatosan kivonni őket, ahogyan a technológia tovább fejlődött, és újabb, hatékonyabb mozdonyok álltak forgalomba. A kivonásuk után több darabot selejteztek, míg néhányat múzeumi célokra tartottak meg.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Bavarian D VIII mozdonyok közül néhány példány megőrzésre került, és jelenleg is megtekinthető különböző múzeumokban. Ezek közé tartozik a Deutsches Museum Münchenben, ahol a látogatók megcsodálhatják a mozdonyokat. A kiállítás részeként a látogatók betekintést nyerhetnek a 19. századi vasúti technológia fejlődésébe és a mozdonyok történelmi jelentőségébe.

Érdekességek és kulturális hatás

A Bavarian D VIII gőzmozdony a modellvasút-kedvelők körében is népszerűvé vált, hiszen számos gyártó készített róla méretarányos modellvasúti verziókat. Az ilyen modellek különösen a történelmi vasúti járművek rajongói számára vonzóak, akik szeretik rekonstruálni a múlt vasúti közlekedését miniatűr formában. Bár a mozdony nem kapott különösebb becenevet vagy különleges kulturális szerepet, továbbra is a bajor vasúttörténelem fontos részének számít.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Gyártási év 1888
Maximális sebesség 45 km/h
Tengelyelrendezés 0-4-0
Gyártó Krauss
Példányszám 159

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Bavarian_D_VIII

Képek

Források: Wikipédia, Google