Történeti háttér és gyártás
A Bavarian D VIII gőzmozdonyt a 19. század végén fejlesztették ki, pontosabban 1888-ban készítették. Ezt a típusú mozdonyt a Bajor Államvasutak (Königliche Bayerische Staats-Eisenbahnen) számára tervezték. A gyártási igény azért merült fel, hogy a regionális és helyi vonalakon hatékonyan tudjanak közlekedni kisebb vonatokat, különösen a Bajorország hegyvidéki területein. A gyártást a Krauss gyár végezte, amely a bajorországi Münchenben található. Összesen 159 darabot gyártottak ebből a típusból, hogy kielégítsék a növekvő közlekedési igényeket az adott régióban.
Technikai jellemzők
A Bavarian D VIII gőzmozdony egy egyszerű, de hatékony kialakítással rendelkezett. Gőzhajtású volt, amely abban a korban elterjedt technológiának számított a vasúti közlekedésben. A mozdony kétcsatlós tengelyelrendezéssel (0-4-0) készült, ami azt jelentette, hogy nem voltak előfutó vagy utófutó tengelyei, csak a hajtott tengelyek. Maximális sebessége körülbelül 45 km/h volt, ami elegendő volt a kívánt feladatok elvégzéséhez. A mozdony teljesítménye elegendő volt az akkori könnyű személy- és tehervonatok vontatására a regionális vonalakon. Tartályos kialakítása miatt nem volt szüksége külön szén- és vízkocsira.
Szolgálati történelem
A Bavarian D VIII mozdonyok elsősorban a Bajor Államvasutaknál szolgáltak, ahol helyi és regionális személyszállítási feladatokat láttak el. Jellemzően elővárosi és rövidebb távolságú vonalakon közlekedtek, különösen hegyvidéki területeken, ahol a könnyebb súlyuk és kompakt méretük előnyösnek bizonyult. A mozdonyok az 1920-as évekig voltak aktív szolgálatban, ekkor kezdték el fokozatosan kivonni őket, ahogyan a technológia tovább fejlődött, és újabb, hatékonyabb mozdonyok álltak forgalomba. A kivonásuk után több darabot selejteztek, míg néhányat múzeumi célokra tartottak meg.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Bavarian D VIII mozdonyok közül néhány példány megőrzésre került, és jelenleg is megtekinthető különböző múzeumokban. Ezek közé tartozik a Deutsches Museum Münchenben, ahol a látogatók megcsodálhatják a mozdonyokat. A kiállítás részeként a látogatók betekintést nyerhetnek a 19. századi vasúti technológia fejlődésébe és a mozdonyok történelmi jelentőségébe.
Érdekességek és kulturális hatás
A Bavarian D VIII gőzmozdony a modellvasút-kedvelők körében is népszerűvé vált, hiszen számos gyártó készített róla méretarányos modellvasúti verziókat. Az ilyen modellek különösen a történelmi vasúti járművek rajongói számára vonzóak, akik szeretik rekonstruálni a múlt vasúti közlekedését miniatűr formában. Bár a mozdony nem kapott különösebb becenevet vagy különleges kulturális szerepet, továbbra is a bajor vasúttörténelem fontos részének számít.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Gyártási év | 1888 |
Maximális sebesség | 45 km/h |
Tengelyelrendezés | 0-4-0 |
Gyártó | Krauss |
Példányszám | 159 |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Bavarian_D_VIII
Képek
Források: Wikipédia, Google