Történeti háttér és gyártás
A Bavarian B IV gőzmozdonyt 1852-ben fejlesztették ki Bajorországban, hogy kielégítse a növekvő vasúti közlekedés igényeit az állam vasútvonalain. Ennek a típusnak a fejlesztése része volt a gőzmozdonyok gyors fejlődésének a 19. század közepén, amely a vasúthálózatok bővítésével és az iparosodással járt együtt. A mozdonyt a Maffei gyár készítette, amely akkoriban Bajorország egyik vezető vasúti járműgyártó vállalata volt. A gyártási helyszín München volt, ahol a Maffei központja is található. A B IV mozdonynak több megrendelője is volt, elsősorban a bajor államvasutak, amelyek célja az volt, hogy a régió vasúti áruszállítását és személyszállítását hatékonyabbá tegyék. A típusból összesen 39 példány készült.
Technikai jellemzők
A Bavarian B IV gőzmozdony technikai paraméterei a kor vasúti járműveinek tipikus jellemzőit tükrözik. Gőzhajtással működött, mely az iparosodás egyik alapvető technológiai újítása volt. A mozdony egyszerű, de hatékony felépítésével lehetővé tette a megbízható üzemeltetést. A B IV mozdonyoknak 2-4-0 tengelyelrendezése volt, ami azt jelentette, hogy két hajtott tengelye volt elöl, míg hátul nem volt vezetett tengelyük.
- Gőzmeghajtás
- Teljesítmény: kb. 300 lóerő
- Maximális sebesség: 75 km/h
- Hossz: 7,8 méter
- Magasság: körülbelül 4,2 méter
- Tengelytáv: 3,4 méter
Szolgálati történelem
A Bavarian B IV mozdonysorozat elsősorban Bajorország területén állt szolgálatban, ahol a korabeli vasúti közlekedés egyik meghatározó típusává vált. Használták mind személyszállító, mind pedig tehervonatok előállítására, elősegítve ezzel a régió gazdasági fejlődését. Az idő múlásával azonban technológiai fejlődés miatt a B IV mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból, végül a 20. század elején teljesen kivonták őket a szolgálatból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Bavarian B IV mozdonyok közül sajnos egyetlen példány sem maradt fenn. Bár történelmi jelentőségük vitathatatlan, a teljes sorozatot elbontották, és ma már csak képeken és dokumentációkban léteznek.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a Bavarian B IV gőzmozdonyok már nincsenek jelen a fizikai valóságban, a vasúttörténet rajongói és modellezői körökben ismertek maradtak. Számos vasútmodell-gyártó készített méretarányos replikákat, így a mozdony tovább él a makettezők számára. A B IV népszerű volt a maga idejében, és a vasút történetének tanulmányozói számára ma is érdekes példát nyújt a korabeli technológia és ipari fejlődés szemléltetésére.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Teljesítmény | Kb. 300 lóerő |
Maximális sebesség | 75 km/h |
Hossz | 7,8 méter |
Magasság | Kb. 4,2 méter |
Tengelyelrendezés | 2-4-0 |