NBR C Class gőzmozdony

Az NBR C Class gőzmozdony egy innovatív tervezésű jármű volt, amely a 19. század végén meghatározó szerepet játszott a skót vasúti szállítás fejlődésében.

Történeti háttér és gyártás

Az NBR C Class gőzmozdonyokat 1888-ban tervezte Matthew Holmes a North British Railway számára. A gyártás célja az volt, hogy kielégítsék a növekvő teherszállítási igényeket Skóciában. Ezeket a mozdonyokat a Cowlairs Railway Works gyártotta.

A North British Railway egy jelentős vasúttársaság volt az Egyesült Királyságban, amely különösen Skóciában volt aktív. A C Class típusból összesen 170 példány készült, és ezek közül sok hosszú szolgálati időt futott be.

Technikai jellemzők

A C Class mozdonyok 0-6-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelenti, hogy nem volt sem futó-, sem pedig vezető kerekük, csak hajtókerekek. Ez az elrendezés különösen alkalmassá tette őket a teherszállítási feladatokra.

A gőzkazán által termelt teljesítményt közvetlenül a hajtókerekekre vitték át, lehetővé téve, hogy a mozdony jelentős terheléseket vontasson. A maximális sebességük nem volt kimagasló, de a korabeli elvárásoknak megfelelt. A gőzmozdonyok egyszerű és hatékony gőzös fékrendszerrel voltak felszerelve.

Szolgálati történelem

A C Class mozdonyokat elsősorban Skóciában használták, ahol teherakciókban és néhány személyszállító vonatban vettek részt. Ezek a mozdonyok igen megbízhatónak bizonyultak, és sokat tettek a North British Railway sikeréhez.

A modernizációk és a dízelmozdonyok fejlődése miatt a C Class fokozatosan kiszorult a forgalomból, és a ’60-as évek közepére a legtöbb példányukat kivonták a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos az NBR C Class mozdonyok közül egyik sem maradt meg teljes egészében a mai napra. Ezek a járművek teljesen eltűntek a vasúttörténetből, sem múzeumban, sem másutt nem található belőlük megőrzött példány.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A C Class mozdonyok a North British Railway egyik legnagyobb darabszámú osztálya voltak, és hozzájárultak a vasúti árufuvarozás fellendítéséhez Skóciában.
  • Bár a mozdonyok maguk nem maradtak meg, a skóciai vasúttörténeti társaságok gyakran emlékeznek rájuk kiállításaikon és rendezvényeiken.
  • Bár a modellezők körében nem váltak olyan híressé, mint más korabeli mozdonyok, a vasúti rajongók körében mégis számon tartják őket, mint a North British Railway ipari történelmének egy fontos részét.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/NBR_C_Class

Képek

Források: Wikipédia, Google