Történeti háttér és gyártás
A Bavarian B X mozdony a bajor államvasutak számára készült a 19. század végén. Az 1889-ben gyártott mozdonyok célja az volt, hogy kielégítsék a növekvő személyszállítási igényeket Bajorországban. A gyártást a Maffei vállalat végezte, amely Münchenben működött, és a korszak egyik vezető mozdonygyártójaként tartották számon. A B X típusból összesen 44 darabot építettek. Ezek a mozdonyok elsősorban személyszállító vonatok vontatására készültek, nagy teljesítményüknek köszönhetően pedig különösen hatékonynak bizonyultak az emelkedőkkel tűzdelt hegyi vasútvonalakon.
Technikai jellemzők
A Bavarian B X egy 2-4-0 típusú gőzmozdony volt, ami azt jelenti, hogy két vezetőkerékkel és négy hajtókerékkel rendelkezett. A mozdony maximális sebessége körülbelül 85 km/h volt. Annak ellenére, hogy gőzmozdonyként üzemelt, a B X hatékonyan működött a hosszabb, éles kanyarokkal tűzdelt szakaszokon is, ami különösen fontos volt a bajorországi hegyvidéki útvonalakon. A mozdonyok gőzhajtásúak voltak, amelyeket szén égetésével működtettek. Egy tipikus B X mozdony hossza körülbelül 8 méter volt, és a mozdonyszekrény magassága elérte a 3,7 métert.
Szolgálati történelem
A Bavarian B X mozdonyokat főként a bajor államvasutak használták személyszállító vonatok vontatására. Szolgálati időszakuk alatt bizonyították megbízhatóságukat és hatékonyságukat a különböző útvonalakon, különösen a meredek és kanyargós szakaszokon. Ezek a mozdonyok a 19. század végén és a 20. század elején fontos szerepet játszottak a régió vasúti közlekedésében. A B X típusú mozdonyok fokozatosan kivonásra kerültek a szolgálatból az 1920-as évek végére, ahogy a technológiai fejlődés új, modernebb mozdonyokat hozott a piacra.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
- Sajnos a Bavarian B X mozdonyokból nem maradtak fenn megőrzött példányok. Nem találhatóak múzeumokban sem, így a jelenlegi közlekedési történetük a múlté.
Érdekességek és kulturális hatás
A Bavarian B X mozdonyok fontos szerepet játszottak a Bajorországban zajló vasúti közlekedés fejlődésében. Bár ma már nincsenek múzeumi példányok, a lelkes vasúttörténészek és modellezők továbbra is érdeklődnek a típus iránt. Számos vasúti modellező cég készítette el a B X méretarányos változatait, így otthon is megtekinthető maradt. A mozdonyok a technikai fejlődés ikonjaivá váltak, és mint koruk jellemző gőzmozdonyai, a vasúti történelem egy jelentős szeletét képviselik.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Gyártási év | 1889 |
Gyártó | Maffei |
Példányszám | 44 |
Maximális sebesség | 85 km/h |
Tengelyelrendezés | 2-4-0 |