Történeti háttér és gyártás
A CGR 3rd Class 4-4-0 gőzmozdonyt 1889-ben gyártották a Dél-Afrikai Kolónia szükségleteire. Az egyik fő gyártó a Kitson and Company volt, amely Leeds-ben, Angliában található. A mozdonyokat a Cape Government Railways (CGR) számára fejlesztették ki, hogy támogassák a növekvő szállítási igényeket a régióban. A 4-4-0 tengelyelrendezésű mozdonyok különösen népszerűek voltak a 19. század végén, mivel jól alkalmazkodtak a hosszabb távolságú utazásokhoz és a nagyobb sebességekhez.
Technikai jellemzők
A CGR 3rd Class 4-4-0 egy gőzmozdony, amely a gőzmeghajtás klasszikus példája. A mozdony tengelyelrendezése 4-4-0, ami azt jelenti, hogy négy vezetőtengellyel és négy hajtott tengellyel rendelkezik, és nincs külön hátsó támasztótengelye. A mozdony hossza körülbelül 15 méter, és körülbelül 100 tonna súlyú volt. Maximális sebessége 80 km/h körül mozgott, ami akkoriban jelentős teljesítménynek számított. A gép kazánnyomása 160 psi volt, amely megfelelő gőzerőt biztosított a hatékony működéshez.
Szolgálati történelem
A CGR 3rd Class 4-4-0 gőzmozdonyokat széles körben használták a Cape Government Railways vonalain. Ezek a mozdonyok nemcsak személyszállítási, hanem teherszállítási célokra is szolgáltak. A mozdonyok megbízhatóságukról és sokoldalúságukról voltak ismertek, ami hozzájárult a dél-afrikai vasúti közlekedés fellendüléséhez. Szolgálatukat egészen a 20. század közepéig folytatták, amíg modernebb, dízel- és elektromos mozdonyokkal nem váltották fel őket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A CGR 3rd Class 4-4-0 gőzmozdonyok közül néhány példány megmaradt, és múzeumokban tekinthetők meg, bár pontos számuk és helyük az idők során változhatott. A dél-afrikai vasúttörténeti múzeumokban gyakran találhatók a típushoz kapcsolódó kiállítások, amelyek bemutatják a mozdonyok gazdag történetét és technikai fejlődését.
Érdekességek és kulturális hatás
A CGR 3rd Class 4-4-0 mozdonyok nemcsak technikai jelentőségük miatt, hanem kulturális hatásuk miatt is emlékezetesek. Gyakran megjelennek vasúti modellezők körében, és különféle méretarányos modellformákban kaphatók. Továbbá, ezek a mozdonyok inspirációként szolgáltak különböző irodalmi és filmes alkotásokban a gőzmozdonyok aranykoráról.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Tengelyelrendezés | 4-4-0 |
Maximális sebesség | 80 km/h |
Kazánnyomás | 160 psi |
Hossz | 15 méter |
Súly | 100 tonna |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/CGR_3rd_Class_4-4-0_1889
Képek
Források: Wikipédia, Google