Történeti háttér és gyártás
A LAG Nos. 9 és 10 elektromos mozdonyokat a Siemens&Halske gyártotta 1889-ben. Ezek a mozdonyok a bajorországi Ammergauban közlekedő villamos vasúthálózat számára készültek, amely akkoriban úttörő jelentőségű projekt volt. Célja az volt, hogy bemutassa az elektromos hajtás előnyeit a hagyományos gőzmozdonyokkal szemben. A Siemens&Halske az elektromos közlekedési technológia korai úttörőjeként szerepelt ebben a projektben. A mozdonyokat csak két példányban, Nos. 9 és 10 néven gyártották.
Technikai jellemzők
A LAG Nos. 9 és 10 mozdonyok elektromos hajtásúak voltak, amelyeket felsővezeték által biztosított áram táplált. A járművek fő jellemzője az 550 V-os egyenáramú rendszer volt, amely a korabeli technológiai lehetőségekhez képest kiemelkedően korszerűnek számított. A mozdonyok tengelyelrendezése Bo típusú volt, ami azt jelentette, hogy mindkét tengely motorhajtású. Ezek a mozdonyok körülbelül 32 km/h maximális sebességet tudtak elérni, amely megfelelő volt a helyi vasúti vonalakon való közlekedéshez.
Szolgálati történelem
A LAG Nos. 9 és 10 mozdonyokat az Ammergaubahn, azaz az Ammergau vasútvonalon használták. Ezek a mozdonyok a Garmisch-Partenkirchen és Oberammergau közötti szakaszon üzemeltek. A projekt célja az volt, hogy a gazdaságos és környezetbarát elektromos hajtás előnyeit bemutassák a nyilvánosság számára. A mozdonyok sikeresen teljesítették feladatukat a kezdeti üzemeltetési időszakban. Az 1905-ös áramellátás korszerűsítése során azonban az eredeti rendszert felújították, és a mozdonyokat kivonták a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A LAG Nos. 9 és 10 mozdonyok közül sajnos egy példány sem maradt fenn. Korai elektromos hajtású mozdonyok lévén, történelmi jelentőségük kiemelkedő, de a megőrzésükre nem került sor. Ezért napjainkban nem tekinthetők meg múzeumi környezetben és nem vesznek részt nosztalgia menetekben.
Érdekességek és kulturális hatás
A LAG Nos. 9 és 10 mozdonyok különleges helyet foglalnak el a vasúttörténetben, mivel az Ammergaubahn az egyik első elektromos vasútvonal volt Németországban. Bár a mozdonyok önmagukban nem váltak a modellvasút gyártók kedvencévé, az elektromos hajtás terén elért korai sikerek megalapozták a jövőbeni fejlesztéseket ebben a szektorban. Az Ammergaubahn projekten keresztül a Siemens&Halske hozzájárult az elektromos közlekedés fejlődéséhez Németországban és világszerte.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Gyártási év | 1889 |
Tengelyelrendezés | Bo |
Feszültség | 550 V egyenáram |
Maximális sebesség | 32 km/h |