NZASM 10 Tonner 0-4-0T gőzmozdony

Az NZASM 10 Tonner 0-4-0T gőzmozdony a 19. század végén vált ismertté, amikor a dél-afrikai vasutak terjeszkedését segítette hatékony teljesítményével és kompakt kialakításával.

Történeti háttér és gyártás

A NZASM 10 Tonner 0-4-0T gőzmozdonyt a 19. század végén fejlesztették ki, hogy kielégítsék a dél-afrikai vasutak növekvő igényeit. Az 1889-ben gyártott mozdonyokat a Zuid-Afrikaansche Spoorweg-Maatschappij (NZASM) társaság számára készítették, amely a dél-afrikai vonalakat üzemeltette abban az időszakban. A mozdonyokat a müncheni székhelyű Krauss gyár készítette, és az időszak egyik jellegzetes vasúti járművévé váltak.

Technikai jellemzők

A NZASM 10 Tonner 0-4-0T gőzmozdonyok kompakt méretükkel és robusztus kialakításukkal tökéletesen megfeleltek a dél-afrikai vonalak követelményeinek.

Hajtásrendszer: A mozdony gőzhajtású volt, amely a korszak egyik legelterjedtebb technológiája.
Tengelyelrendezés: 0-4-0T, ami azt jelenti, hogy a mozdony négy hajtott tengellyel rendelkezett, de nem volt sem vezető, sem kormányzó tengelye.
Méret: A mozdony kis méretű és fordulékonyságú, ami különösen alkalmassá tette szűk ívű pályákon való közlekedésre.
Vezérlés és felszereltség: A mozdonyok egyszerű és könnyen karbantartható kialakításuk miatt voltak megbecsültek.

Szolgálati történelem

A NZASM 10 Tonner 0-4-0T mozdonyokat főként Dél-Afrikában használták, ahol a kisebb teher- és személyvonatok vontatására alkalmazták őket. A mozdonyok hatékonyságuk és megbízhatóságuk révén hosszú éveken keresztül szolgáltak, mielőtt a modernebb technológiák fokozatosan kiszorították volna őket. A mozdonyokat végül a 20. század elején vonták ki a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenlegi információk szerint nincs megőrzött példány a NZASM 10 Tonner mozdonyokból. Azonban az ilyen típusú gépek fontos részei a vasúti történelemnek, így a vasúttörténeti kiállítások alkalmával modellek vagy más formában előfordulhatnak.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a NZASM 10 Tonner 0-4-0T nem olyan ismert, mint néhány más ikonikus gőzmozdony, fontos szerepet játszott a dél-afrikai vasutak fejlődésében. Az ilyen gépek modellezése és tanulmányozása a vasúti történelem iránt érdeklődők körében mindmáig népszerű tevékenység.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/NZASM_10_Tonner_0-4-0T

Képek

Források: Wikipédia, Google