Történeti háttér és gyártás
Az NZASM 13 Tonner 0-4-0T gőzmozdonyok az 1880-as évek végén kerültek gyártásra. Az NZASM (Nederlandsche Zuid-Afrikaansche Spoorweg-Maatschappij) egy dél-afrikai vasúttársaság volt, amelynek célja az volt, hogy összekapcsolja a Transvaal Köztársaságot a dél-afrikai fennsíkon keresztül. A vasúttársaság igénye egy erős, de kompakt mozdonyra vonatkozott, amely képes volt a meredek vasútvonalakon is közlekedni. A 13 Tonner mozdonyok 1889-ben készültek el, és az építésük kiváló példája volt a kor ipari forradalmának. A mozdonyok gyártásáért a német Hohenzollern művek felelt.
Technikai jellemzők
Az NZASM 13 Tonner mozdonyok a 0-4-0T tengelyelrendezés alapján készültek, ami azt jelenti, hogy négy hajtott kerék van, de nincsenek vezető vagy futó kerekek. A mozdony gőzhajtású volt, ami a 19. század utolsó szakaszában elterjedt technológia volt a vasúti járművek között. Az ilyen típusú mozdonyok kompakt méretük miatt ideálisak voltak a kisebb, meredek útszakaszokhoz. A maximális sebességük nem volt különösebben magas, de a mozdonyokat nem is gyorsaságra, hanem hatékony vonóerőre tervezték.
Szolgálati történelem
Az NZASM 13 Tonner mozdonyokat főleg a Transvaal köztársaság területén használták, különösen olyan szakaszokon, amelyek meredek emelkedőkkel és éles kanyarokkal rendelkeztek. A mozdonyok megbízhatónak bizonyultak, amíg nem váltotta fel őket a nagyobb teljesítményű gépi erő. A 13 Tonner mozdonyokat a szolgálatból fokozatosan vonták ki, ahogy újabb és modernebb mozdonyok váltak elérhetővé. A pontos kivonási dátumok azonban nem dokumentáltak részletesen.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az NZASM 13 Tonner mozdonyok közül csak néhány maradt fenn napjainkra. Ezeket a mozdonyokat ma már múzeumokban őrzik és néhány esetben nosztalgiavonatok részeként működnek. A történelmi jelentőségük miatt a fennmaradt példányok a vasúttörténet jelentős darabjai.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár nem annyira ismertek, mint néhány más korabeli mozdony, az NZASM 13 Tonner modellek jelentős szerepet játszottak a dél-afrikai vasúti közlekedés fejlődésében. Ezeket a mozdonyokat némelyek még mindig modellezik vasúti rajongók számára, bár nem olyan elterjedt módon, mint a nagyobb nyugati vasúti járműveket. Ez a mozdonytípus a dél-afrikai vasúti történelem egyik szimbolikus eleme.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/NZASM_13_Tonner_0-4-0T
Képek
Források: Wikipédia, Google