Történeti háttér és gyártás
Az NZR W class gőzmozdony a 19. század végén, 1889-ben készült Új-Zélandon. Az új-zélandi vasúti hálózat igényeire szabták, a mozdonyokat az Addington Műhelyek gyártották az Új-Zélandi Vasút (New Zealand Railways, NZR) számára. Összesen hat mozdonyt építettek ebben a sorozatban a helyi teherszállítás és személyszállítás támogatására.
Technikai jellemzők
Az NZR W class gőzmozdony egy klasszikus 2-6-2 kerék elrendezésű gőzmozdony, amelyet a gőz által hajtott dugattyús hajtómű hajtott. Közepes méretű mozdonyként tervezték elsősorban ipari és helyi vonatok számára. A gőznyomás és a kazán kapacitása lehetővé tette a mozdony számára, hogy hatékonyan működjön kisebb teher- és személyvonatokkal is.
Szolgálati történelem
Az NZR W class mozdonyok elsősorban Új-Zélandon működtek, ahol a helyi és ipari szállítást szolgálták. A mozdonyok megbízhatóságukról voltak ismertek, és egészen a 20. század közepéig üzemeltek. Az 1950-es évek folyamán az újabb típusok és a technológiai fejlődés következtében fokozatosan kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Bár az NZR W class sorozatból több mozdony is fennmaradt, nagyrészt darabjaikra bontották őket. Egyes részeik múzeumokban találhatók, de teljesen működőképes példány nem maradt fenn. A vasúti történelem iránt érdeklődők számára azonban az NZR múzeumok és archívumok tanúságtételeket és kiállított tárgyakat kínálnak.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Gyártási év | 1889 |
Kerék elrendezés | 2-6-2 |
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az NZR W class gőzmozdonyok nem váltak széles körben ismertté világszerte, Új-Zélandon fontos szerepet játszottak a helyi vasúti fejlődésben. Modellvasúti elterjedtségük korlátozott, mivel a vasútmodellezés főként az európai és amerikai mintákra koncentrál. Az NZR W class mozdonyok a vasúttörténet részeként maradnak meg.
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google