Történeti háttér és gyártás
A Prussian G 5.1 gőzmozdonyt a 19. század végén, 1892-ben tervezték, mint válasz az egyre növekvő nehéz tehervonatok igényeire. A mozdonyt a Porosz Államvasutak részére fejlesztették ki, hogy hatékonyabban kezelje a teherfuvarozást. A Berlin környéki ipari régiók rohamos fejlődése szükségessé tette a nagyobb teljesítményű és strapabíróbb mozdonyok bevezetését.
A G 5.1 mozdonyokat több gyártó készítette, köztük a Borsig vállalat, amely Berlinben működött. Az 1892-es évtől kezdve indult a sorozatgyártása, és az 1900-as évek elejéig folytatódott. A mozdonyok megrendelése elsősorban a Porosz Államvasutaktól érkezett, de néhány példányt más német vasúttársaságok is használtak.
Technikai jellemzők
A Prussian G 5.1 egy 2-6-0 tengelyelrendezésű gőzmozdony, ami azt jelenti, hogy két vezető, hat hajtott és nulla futótengellyel rendelkezett. Ezt a kialakítást kifejezetten teherforgalmi célokra tervezték, a nagyobb vonóerő érdekében. A gőzmozdony kazánja és a hajtóműve is az adott kor technológiai színvonalának megfelelően készült.
Műszaki jellemzők:
– Hajtás: Gőz
– Maximális sebesség: Nincs pontos adat
– Hosszúság: Nincs pontos adat
– Magasság: Nincs pontos adat
– Tengelytáv: Nincs pontos adat
– Teljesítmény: Nincs pontos adat
A mozdonyt úgy tervezték, hogy robusztus legyen és megbirkózzon a hosszú távú teherszállítással. A kazán gőznyomása elegendő volt ahhoz, hogy a szénnel fűtött mozdonyok képesek legyenek a nehéz tehervagonok gyors és hatékony vontatására. Az irányítást a kor szokásaihoz képest egyszerű mechanikai vezérlőelemekkel oldották meg.
Szolgálati történelem
A Prussian G 5.1 gőzmozdonyokat elsősorban Németország területén használták, de néhány példány más európai országokba is eljutott. A mozdonyok kiváló teljesítményük révén hosszú éveken keresztül álltak szolgálatban. Az első világháborút követően a mozdonyok egy része, mint hadizsákmány, külföldre került.
Számos G 5.1 mozdonyt egészen a második világháború végéig használtak, amikor is a modernizáció és az újabb technológiák bevezetése szükségessé tette a régebbi modellek visszavonását a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs ismert megőrzött példány a Prussian G 5.1 típusból, sem múzeumban, sem más kiállítóhelyen. Ez részben annak köszönhető, hogy a mozdonyokat széles körben használták föl, és kevés maradt épen a történelem viharai után.
Érdekességek és kulturális hatás
A Prussian G 5.1 mozdonyok nagy hatással voltak a korabeli vasúti technológia fejlődésére. Az ipar és a kereskedelem fellendülésében játszott kulcsszerepe miatt a mozdonyok egyfajta jelképként tekinthetők a porosz ipari forradalomra.
Az évek során számos modellvasúti gyártó próbálta meg reprodukálni a Prussian G 5.1 mozdonyokat, és ezek népszerűek a gyűjtők között. A mozdonyok klasszikus megjelenése és történelmi jelentősége miatt gyakran szerepelnek vasúti témájú kiállításokon és könyvekben is.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Hivatkozások
– Prussian G 5.1 Wikipédia oldal
Képek
Források: Wikipédia, Google