Prussian G 5.1 gőzmozdony

A Prussian G 5.1 gőzmozdony a 19. század végén bizonyította hatékonyságát a német vasutakon, és jelentős szerepet játszott a teherszállítás forradalmasításában.

Történeti háttér és gyártás

A Prussian G 5.1 gőzmozdonyt a 19. század végén, 1892-ben tervezték, mint válasz az egyre növekvő nehéz tehervonatok igényeire. A mozdonyt a Porosz Államvasutak részére fejlesztették ki, hogy hatékonyabban kezelje a teherfuvarozást. A Berlin környéki ipari régiók rohamos fejlődése szükségessé tette a nagyobb teljesítményű és strapabíróbb mozdonyok bevezetését.

A G 5.1 mozdonyokat több gyártó készítette, köztük a Borsig vállalat, amely Berlinben működött. Az 1892-es évtől kezdve indult a sorozatgyártása, és az 1900-as évek elejéig folytatódott. A mozdonyok megrendelése elsősorban a Porosz Államvasutaktól érkezett, de néhány példányt más német vasúttársaságok is használtak.

Technikai jellemzők

A Prussian G 5.1 egy 2-6-0 tengelyelrendezésű gőzmozdony, ami azt jelenti, hogy két vezető, hat hajtott és nulla futótengellyel rendelkezett. Ezt a kialakítást kifejezetten teherforgalmi célokra tervezték, a nagyobb vonóerő érdekében. A gőzmozdony kazánja és a hajtóműve is az adott kor technológiai színvonalának megfelelően készült.

Műszaki jellemzők:

– Hajtás: Gőz
– Maximális sebesség: Nincs pontos adat
– Hosszúság: Nincs pontos adat
– Magasság: Nincs pontos adat
– Tengelytáv: Nincs pontos adat
– Teljesítmény: Nincs pontos adat

A mozdonyt úgy tervezték, hogy robusztus legyen és megbirkózzon a hosszú távú teherszállítással. A kazán gőznyomása elegendő volt ahhoz, hogy a szénnel fűtött mozdonyok képesek legyenek a nehéz tehervagonok gyors és hatékony vontatására. Az irányítást a kor szokásaihoz képest egyszerű mechanikai vezérlőelemekkel oldották meg.

Szolgálati történelem

A Prussian G 5.1 gőzmozdonyokat elsősorban Németország területén használták, de néhány példány más európai országokba is eljutott. A mozdonyok kiváló teljesítményük révén hosszú éveken keresztül álltak szolgálatban. Az első világháborút követően a mozdonyok egy része, mint hadizsákmány, külföldre került.

Számos G 5.1 mozdonyt egészen a második világháború végéig használtak, amikor is a modernizáció és az újabb technológiák bevezetése szükségessé tette a régebbi modellek visszavonását a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs ismert megőrzött példány a Prussian G 5.1 típusból, sem múzeumban, sem más kiállítóhelyen. Ez részben annak köszönhető, hogy a mozdonyokat széles körben használták föl, és kevés maradt épen a történelem viharai után.

Érdekességek és kulturális hatás

A Prussian G 5.1 mozdonyok nagy hatással voltak a korabeli vasúti technológia fejlődésére. Az ipar és a kereskedelem fellendülésében játszott kulcsszerepe miatt a mozdonyok egyfajta jelképként tekinthetők a porosz ipari forradalomra.

Az évek során számos modellvasúti gyártó próbálta meg reprodukálni a Prussian G 5.1 mozdonyokat, és ezek népszerűek a gyűjtők között. A mozdonyok klasszikus megjelenése és történelmi jelentősége miatt gyakran szerepelnek vasúti témájú kiállításokon és könyvekben is.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

Prussian G 5.1 Wikipédia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google