Prussian G 7.1 gőzmozdony

A Prussian G 7.1 gőzmozdony az 1890-es évek Németországának ipari csodája volt, amely a teherfuvarozás hatékonyságát forradalmasította a vasúthálózaton.

Prussian G 7.1 gőzmozdony

A Prussian G 7.1 gőzmozdony az 1890-es évek végén fejlesztették ki Németországban, és a korszak egyik meghatározó tehervonati mozdonya volt. A cikk részletes áttekintést nyújt a mozdony történetéről, műszaki jellemzőiről, szolgálati történetéről, valamint megőrzött példányairól és kulturális hatásáról.

Történeti háttér és gyártás

A Prussian G 7.1 gőzmozdonyt a németországi porosz államvasutak számára fejlesztették ki 1893-ban. A mozdony tervezésének célja az volt, hogy hatékony teherszállítást biztosítson az iparosodó Németország vasúthálózatán. A mozdonyokat főként a Vulcan és a Schichau-Werke gyárakban gyártották, ahol összesen 1,248 darabot állítottak elő. A G 7.1-et elsősorban a porosz államvasutak, és kisebb mértékben más német vasúttársaságok is megrendelték.

Technikai jellemzők

A Prussian G 7.1 gőzmozdony egy kéthengeres, telített gőzt használó típus, amely 0-8-0 tengelyelrendezéssel rendelkezik. Ez a konfiguráció kiváló tapadást biztosított, ami elengedhetetlen volt a nehéz teherszállításhoz.

Hajtásrendszer: Gőzhajtás
Teljesítmény: Kb. 630 kW
Tengelyelrendezés: 0-8-0
Maximális sebesség: Kb. 45 km/h
Méret: Hosszúság: 18,5 méter, Magasság: 4,55 méter
Tengelytáv: 3,65 méter
Férőhely: Nem szállított utasokat
Futómű: Négy hajtott tengely
Fékrendszer: Gőzfék
Vezérlés: Kézi

Szolgálati történelem

A Prussian G 7.1 mozdonyokat főként teherszállításra alkalmazták Németországban, de képesek voltak kisebb személyszállító vonatok vontatására is. Az első világháború után a mozdonyok közül sok átkerült a Lengyel Állami Vasúthoz és a Litván Vasutakhoz. A második világháború idején is szolgáltak, de az 1940-es évek végére lassan kivezették őket a forgalomból. A mozdonyok többségét a későbbi diesel és elektromos mozdonyok váltották fel.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Bár a Prussian G 7.1-ből sok példány készült, napjainkra sajnos egyik sem maradt fenn működőképes állapotban. A fennmaradt példányok többsége múzeumokban található Németországban, Lengyelországban és Litvániában, ahol a látogatók megtekinthetik a korabeli vasúttechnológia jellegzetes képviselőjét.

Érdekességek és kulturális hatás

A Prussian G 7.1 mozdony a modellezők körében is népszerű, számos modellváltozata elérhető a piacon különböző méretarányokban. A mozdony beceneve „G hét egyes” lett a köznyelvben. Bár filmekben és könyvekben ritkábban tűnik fel, a vasútmodellezők számára a német vasúttörténet ikonikus darabjának számít.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

További információ a Prussian G 7.1 mozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google