Történeti háttér és gyártás
A Prussian S 3 gőzmozdony a 19. század végén jelent meg, és jelentős szerepet játszott a porosz vasúthálózat fejlődésében. A Hanomag 1893-ban kezdte gyártani ezt a típust, válaszul az egyre növekvő igényekre, melyek a hatékonyabb és gyorsabb vasúti közlekedést célozták meg a régióban. A mozdonyt kifejezetten személyszállításra tervezték, így a nagyobb sebesség és a megbízhatóság voltak a fő szempontok. A gyártás a porosz államvasutak részére történt, és bár az S 3 nagy mennyiségben készült, pontos példányszámra vonatkozó adatok nem állnak rendelkezésre.
Technikai jellemzők
Az S 3 mozdony hajtásrendszere gőzre alapult, amely a korszak egyik legelterjedtebb technológiája volt. A mozdony 2-4-0 tengelyelrendezéssel rendelkezett, ami azt jelentette, hogy két kis átmérőjű vezetőkerék, négy hajtókerék és nincs utókerék szerepelt a konstrukcióban. A gőzmozdony maximális sebessége elérte a 90 km/órát, amivel a korszak egyik leggyorsabb mozdonyának számított.
Szolgálati történelem
Az Prussian S 3 mozdonyokat elsődlegesen Németországban, a porosz államvasutakon használták kezdetben. Az S 3 típusú mozdonyok a személyszállító vonatok éllovasai voltak, és a gyorsvonati szolgálatot látták el. Idővel más német tartományok és országok is alkalmazni kezdték a típust, kihasználva a mozdonyok sebességét és megbízhatóságát. A mozdonyokkal kapcsolatos baleseti statisztikák nem állnak rendelkezésre, de az ismert tény, hogy az S 3 mozdonyokat a 20. század közepére fokozatosan kivonták a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Nem áll rendelkezésre információ arról, hogy bármelyik Prussian S 3 gőzmozdony megmaradt volna napjainkig, illetve nincs adat arról, hogy ilyen mozdonyok múzeumokban vagy nosztalgiavonatok részeként megtekinthetők lennének.
Érdekességek és kulturális hatás
A Prussian S 3 mozdony a maga idejében nemcsak a vasúti technológia, hanem a német ipari kultúra egyik szimbólumává is vált. Modellvasúti körökben megszokott látvány az S 3, mivel számos modellgyártó cég elkészítette a méretarányos változatát. Az ilyen modellek nemcsak gyűjtők körében népszerűek, hanem a vasúttörténet iránt érdeklődő amatőrök között is.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Tengelyelrendezés | 2-4-0 |
Maximális sebesség | 90 km/óra |
Hivatkozások
Prussian S 3 gőzmozdony a Wikipédián
Képek
Források: Wikipédia, Google