GWR No. 36 gőzmozdony

A GWR No. 36 gőzmozdony a 19. századi brit vasúti mérnöki teljesítmények egyik ikonikus képviselője, amely a Nagy Nyugati Vasút fejlődését jelképezte.

Történeti háttér és gyártás

A GWR No. 36 gőzmozdonyt 1896-ban gyártotta a brit Great Western Railway (GWR). Ez a mozdony a 2-2-2T tengelyelrendezésű „Metro” osztály része volt, amelyet William Dean tervezett, annak érdekében, hogy megfeleljen a városi és elővárosi vonalakon jelentkező mobilitási igényeknek. A gyártás célja a gyors és hatékony személyszállítás volt, különösen a folyamatosan növekvő London környéki forgalom kiszolgálására.

Technikai jellemzők

A GWR No. 36 egy gőzmeghajtású mozdony volt, amely a kornak megfelelően szénnel működött. A 2-2-2T tengelyelrendezés lehetővé tette a mozdony számára, hogy gyorsan és hatékonyan haladjon a városi környezetben. Bár a pontos teljesítmény adatai nem állnak rendelkezésre, a „Metro” osztály általánosságban hatékony volt a rövid távú, gyors utazásokhoz szükséges erőkifejtésben. Az ilyen mozdonyok jellemzően nagy gőznyomással dolgoztak, hogy elérjék a kívánt sebességet és teljesítményt.

Szolgálati történelem

A GWR No. 36 mozdony főleg a London környéki elővárosi vonalakon szolgált, ahol nagy szerepe volt az utasforgalom lebonyolításában. Az ilyen típusú mozdonyokat gyakran alkalmazták sűrű menetrendű, rövid távú járatokon, ahol a gyorsulás és a megbízhatóság kulcsfontosságú volt. A szolgálatból való kivonás pontos időpontja nem ismert, de a gőzmozdonyok fokozatosan kiszorultak, ahogy a dízel és elektromos meghajtású járművek átvették a helyüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy a GWR No. 36 megmaradt volna múzeumi darabként vagy bárhol kiállítva lenne. Az ilyen típusú mozdonyok közül sok az idők során eltűnt vagy átépítettek, így megőrzött példány ritkaságnak számít.

Érdekességek és kulturális hatás

A GWR No. 36 és a „Metro” osztály többi mozdonyai nemcsak a vasúti közlekedés fejlődésének jelképei voltak, hanem kulturális értelemben is hozzájárultak a brit vasúti romantika korszakának megörökítéséhez. Bár konkrét becenevekről vagy kulturális előfordulásokról nincsenek adatok, az ilyen típusú mozdonyok gyakran szerepelnek modellezők kollekcióiban és vasúti történelmi kiadványokban.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_No._36

Képek

Források: Wikipédia, Google