WAGR O class gőzmozdony

A WAGR O class gőzmozdony az 1890-es évek elején jelent meg, és megbízhatóságával kulcsfontosságú szerepet játszott Nyugat-Ausztrália vasúthálózatának kiépítésében.

Történeti háttér és gyártás

A WAGR O class gőzmozdonyokat az 1890-es években fejlesztették ki, hogy kielégítsék a Nyugat-Ausztráliai Vasút (Western Australian Government Railways, WAGR) növekvő teher- és személyszállítási igényeit. Az O osztályt a Neilson and Company készítette, és a gyártás 1896-ban kezdődött. Az O osztály fejlesztése során az volt a cél, hogy megbízható és hatékony gőzmozdonyt hozzanak létre, amely képes kezelni a régió változatos és kihívást jelentő terepviszonyait. A mozdonyokat eredetileg kizárólag WAGR számára gyártották, és összesen 24 darab készült el belőlük.

Technikai jellemzők

A WAGR O class gőzmozdony gőzhajtású volt, amely a korabeli technológia egyik csúcsát képviselte. A mozdony tengelyelrendezése 4-6-0 volt, ami azt jelentette, hogy négy futó- és hat hajtott tengellyel rendelkezett. Ez az elrendezés stabilitást nyújtott a mozdony számára a kanyargós és változatos domborzatú vasútvonalakon. Maximális sebessége körülbelül 60 km/h volt, ami akkoriban megfelelő volt a személy- és teherszállításhoz egyaránt. A mozdony méretei közé tartozik a 15 méteres hossz, amely a mozdonyt a közepes méretű gőzmozdonyok közé sorolta. A mozdony üzemanyagként szénnel működött, és víztartálya is megfelelő hatótávot biztosított számára.

Szolgálati történelem

A WAGR O osztály gőzmozdonyai elsősorban Nyugat-Ausztráliában szolgáltak, ahol a helyi vasúthálózat teher- és személyforgalmát segítették. Az O osztály a 20. század elején nagy népszerűségnek örvendett, azonban az idő előrehaladtával újabb mozdonytípusok váltották fel a szolgálatban. Az O osztályú mozdonyokat fokozatosan vonták ki a forgalomból az 1950-es évek során, ahogy a diesel és elektromos mozdonyok rendelkezésre állása javult.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A WAGR O class gőzmozdonyok közül ma már nincs működőképes példány. Azonban néhány darabot sikerült megmenteni, és múzeumi környezetben konzerválni. Ezek a mozdonyok közlekedési múzeumokban találhatók, ahol a látogatók megcsodálhatják a korabeli vasúti közlekedés meghatározó eszközeit.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a WAGR O class gőzmozdonyok nem lettek világszerte ismertek, az ausztrál vasút történelmében fontos helyet foglalnak el. Az O osztály egy része modellező szettekben is megjelent, így a vasútmodellező közösség számára is ismerté vált. Az O class mozdonyok a helyi kultúra részeként mindmáig a vasúti történelem ikonikus darabjai.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Gyártási év 1896
Maximális sebesség 60 km/h
Tengelyelrendezés 4-6-0
Hossz 15 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/WAGR_O_class

Képek

Források: Wikipédia, Google