WAGR Q class (1895) gőzmozdony

Az 1895-ben bemutatott WAGR Q class gőzmozdony a nyugat-ausztráliai vasutak meghatározó szereplője volt, mely kiemelkedett megbízhatóságával és hatékonyságával a korabeli vasúti közlekedésben.

Történeti háttér és gyártás

A WAGR Q class gőzmozdonyokat 1896-ban gyártotta az M. C. Davies & Co. a Nyugat-Ausztráliai Vasúttársaság (Western Australian Government Railways, WAGR) részére. Az igény ezekre a mozdonyokra a vasútvonalak bővítése és a növekvő teher- és személyforgalom kiszolgálása miatt jelentkezett. A Q class a kor technológiai színvonalát képviselte, és célja a hatékonyság növelése volt a vasúti közlekedésben. Az osztályból összesen 13 darabot gyártottak.

Technikai jellemzők

A WAGR Q class gőzmozdony gőzhajtású volt, amely abban az időben elterjedt megoldásnak számított. A mozdonyok 4-6-2-es tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelentette, hogy elöl négy, középen hat hajtott és hátul két vezető kerék volt. Az ilyen kialakítás stabilitást és remek húzóerőt biztosított. A mozdonyok maximális sebessége elérte a 80 km/h-t, ami elegendő volt a korabeli forgalom igényeihez. Az üzemanyagot szén biztosította, míg a vizet hatalmas tartályokban tárolták a hosszabb utak során.

Szolgálati történelem

A WAGR Q class mozdonyok főként Nyugat-Ausztráliában teljesítettek szolgálatot, ahol személy- és tehervonatok vontatásában vettek részt. A mozdonyok megbízhatóságuk és teljesítményük miatt népszerűek voltak. A 20. század elején azonban a gőzmozdonyok fokozatosan kiszorultak a dízelmozdonyok megjelenésével, és az utolsó darabokat az 1950-es évek végén vonták ki a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg egyetlen WAGR Q class mozdonyról sem ismert, hogy megőrizték vagy kiállították volna. Sajnos a mozdonyok nagy részét leselejtezték vagy szétbontották a használatból való kivonásuk után.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A WAGR Q class mozdonyok a korabeli vasúttechnika csúcsát képviselték Ausztráliában.
  • Modellvasúti változatok nem ismertek, így a mozdony rajongói leginkább az archív fotók és dokumentációk alapján ismerhetik meg ezt a típust.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Tengelyelrendezés 4-6-2
Maximális sebesség 80 km/h

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/WAGR_Q_class_(1895)

Képek

Források: Wikipédia, Google