Történeti háttér és gyártás
A DSB Class F gőzmozdonyokat a dán államvasutak, a Danske Statsbaner (DSB) számára fejlesztették ki. A mozdonyokat a németországi Hohenzollern gyár készítette, és 1898-ban kezdték el gyártani őket az akkori vasúti szállítási igények kielégítésére. Az 1890-es évek végén a vasúti közlekedés jelentősége növekedett, és szükség volt korszerű, hatékony gőzmozdonyokra a forgalom bővülésével lépést tartani tudó hálózat kiépítéséhez.
A DSB Class F mozdonyok a „ten wheel” típusba tartoztak, amelynek fő jellemzője a 4-6-0 tengelyelrendezés volt. A Hohenzollern gyár 1898 és 1920 között összesen 20 darabot gyártott ebből a típusból. A méretes gőzmozdonyok szállítási kapacitása és sebessége lehetővé tette, hogy a dán vasutak hatékonyan kezeljék a növekvő utas- és teherforgalmat.
Technikai jellemzők
A DSB Class F gőzmozdonyok technikai jellemzőivel kiemelkedtek a korabeli gőzmozdonyok közül. A típust gőzmeghajtással tervezték, amely abban az időszakban a legelterjedtebb hajtási mód volt a mozdonyoknál.
- Tengelyelrendezés: 4-6-0
- Maximális sebesség: Körülbelül 75 km/h
- Hossz: 18,7 méter
- Magasság: 4,7 méter
- Teljesítmény: 1.100 lóerő
A DSB Class F mozdonyok nagy teljesítménye és sebessége különösen alkalmassá tette őket személyszállító vonatok vontatására. A mozdonyokat akkoriban modernnek tekintették, és hozzájárultak a vasúti közlekedés fejlődéséhez Dániában.
Szolgálati történelem
A DSB Class F gőzmozdonyok a dán vasutak egyik legmegbízhatóbb típusa voltak, és hosszú évtizedeken át szolgáltak. Elsősorban személyvonatok és tehervonatok vontatására használták őket. A mozdonyok tartóssága és kiváló teljesítménye miatt több mint fél évszázadon keresztül szolgálták a dán vasút igényeit, mielőtt újabb típusok leváltották volna őket.
A mozdonyokat fokozatosan vonták ki a forgalomból az 1950-es és 1960-as években, helyüket korszerűbb, dízel- és villamos mozdonyok vették át.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A DSB Class F mozdonyokból néhány példány fennmaradt, és ma múzeumokban tekinthetők meg. Ezek a mozdonyok történelmük fontos részeként őrzik meg a dán vasúti közlekedés egykori fénykorát. Néhány példányt nosztalgiavonatokban is használnak, amelyekkel a közönség testközelből élheti át a gőzmozdonyok romantikáját és történelmét.
Érdekességek és kulturális hatás
- A DSB Class F gőzmozdonyok modelljei kedveltek a vasútmodellezők körében, és több gyártó is kínál méretarányos replikákat.
- A mozdonyok megjelenése és teljesítménye miatt a köznyelvben gyakran a „nagy fekete óriásokként” emlegették őket.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Tengelyelrendezés | 4-6-0 |
Maximális sebesség | 75 km/h |
Teljesítmény | 1.100 lóerő |
Hossz | 18,7 méter |
Magasság | 4,7 méter |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/DSB_class_F
Képek
Források: Wikipédia, Google