Locomotive No. 1 gőzmozdony

A Locomotive No. 1 gőzmozdony 1854-ben indult útjára Ausztráliában, mérföldkőként szolgálva a kontinens vasúti történelmében.

Történeti háttér és gyártás

A Locomotive No. 1 a New South Wales Government Railways számára készült gőzmozdony, amely 1855-ben készült el. A mozdonyt a Robert Stephenson and Company gyártotta Angliában. Ez a mozdony fontos mérföldkő volt az ausztráliai vasúti közlekedés történetében, mivel Sydney és Parramatta között ez volt az első gőzmozdony, amely 1855. szeptember 26-án vonatot továbbított.

  • Gyártó: Robert Stephenson and Company
  • Gyártási év: 1855
  • Rendeltetési hely: New South Wales, Ausztrália

Technikai jellemzők

A Locomotive No. 1 egy gőzhajtású mozdony volt, amely hagyományos elrendezéssel készült. A mozdony méretei és teljesítménye igazodott a kor technológiai színvonalához, és optimálisan volt tervezve a New South Wales-i vasúti viszonyokhoz.

  • Hajtás: Gőz
  • Tengelyelrendezés: 0-4-2
  • Teljesítmény: Körülbelül 80 lóerő
  • Maximális sebesség: Nem került meghatározásra

Szolgálati történelem

A Locomotive No. 1 Sydney és Parramatta közötti vonalon kezdte meg szolgálatát 1855-ben. Ez az útvonal az első hivatalos vasúti járat volt New South Wales területén, amely jelentős lépést jelentett az ausztrál közlekedés fejlődésében. A mozdony több évtizeden át szolgált, majd az újabb technológiák megjelenésével és elavulásával kivonták a forgalomból.

  • Szolgálat kezdete: 1855
  • Szolgálat helyszíne: Sydney – Parramatta vonal
  • Kivonás ideje: A 19. század vége felé

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Locomotive No. 1 egy megőrzött példánya a Powerhouse Museum Sydney-ben található. Ez a múzeum gondoskodik a mozdony megőrzéséről, és bemutatja a látogatóknak a korabeli technológia és vasúti közlekedés fejlődését.

  • Kiállítási hely: Powerhouse Museum, Sydney

Érdekességek és kulturális hatás

A Locomotive No. 1 nemcsak technológiai szempontból volt jelentős, hanem kulturálisan is, mivel Ausztrália első hivatalos vasútjának részeként alapvető szerepet játszott a közlekedés fejlődésében. A mozdony ma is nagy népszerűségnek örvend, és a vasúti rajongók körében gyakran emlegetik. Modellvasúti formában is elérhető, és a történelem iránt érdeklődők körében nagy becsben van.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Locomotive_No._1

Képek

Források: Wikipédia, Google